Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

laadstroom lampje R27
  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    Goedendag, twee jaar geleden heb ik na de restauratie van mijn R27 1100 Km met de motor gereden. Wanneer ik de motor startte dan brandde het laadstroom lampje. Bij verhogen van het toerental ging het lampje netjes uit. Een keer moest ik de dynamo ompolen daar bleef het bij.

    Nu na twee jaar stilstand heb ik de vloeistoffen vervangen en de accu opgeladen. Ook nu ging het laadstroomlampje uit tijdens het rijden. Echter na ongeveer 40 Km moest ik steeds meer toeren maken om het lampje te laten doven.

    Nu blijft het lampje continu branden. Hierop heb ik een andere spanningsregelaar gemonteerd, de accu weer opgeladen en de motor gestart. Stationair op de accu gemeten meet ik 6,2 volt bij meer toeren 7 a 7,4. Na een tijdje starten en meten is de accuspanning gedaald naar 4,5 volt en gestart 5 volt op hogere toeren 5,7 volt.

    Is mijn dynamo nu aan zijn einde, of zou het de accu zijn?

    Heeft er iemand goede tips, hoe ik het een en ander door kan meten?

    Alvast bedankt!
  • pauld
    Reacties: 51Gebruiker
    Hoi Jelle,

    Ik had precies hetzelfde met mijn R35. Heb je een elektronische of mechanische regelaar? In ieder geval is 7-7.4 Volt als begin laadspanning goed en ruim voldoende om de accu te laden. De regelaar lijkt het dus ook te doen! Omdat de laadspanning in elkaar zakt denk ik dat de accu de eerste verdachte is. Als deze niet bijlaadt trekt het veld van de dynamo en rest van de machine de accu leeg. Het voltage daalt en de dynamo kan geen stroom meer leveren omdat de magneetveld niet sterk genoeg kan worden. Je eindigt dus aan de kant met een lege accu. (de ANWB kan weinig doen omdat ze standaard geen 6V lader bij zich hebben!) Ik zou eerst de accu eens onder belasting bekijken. Als die heel snel leeg is dan weet je laat het is.

    Bij mijn R35 bleken zowel de accu als de dynamo kapot te zijn. Een gereviseerde Lichtmaschine met elektronische regelaar en een nieuwe accu waren de (dure) oplossing. Nu 7.4 laadspanning en ook na kort rijden 6.5V op een volle accu!

    Succes,

    Paul
    R12 1940 R35/2 1950
  • TinyTiny
    Reacties: 216Gebruiker
    Volgens mij is de accu stuk.
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Check even de koolborstels van de dynamo.
    Naked r100rt 1979
  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    Ik heb de accu weer opgeladen met de acculader, hierop heb ik een voltmeter op de accu aangesloten. Hier meet ik 6.2 volt, toen de verlichting aangezet zonder de motor te starten.
    Binnen 1 minuut nog 5.4 volt over. Dit lijkt mij wat snel.
    Nieuwe accu is besteld bij de Hobbyist, hoop deze van de week binnen te krijgen.
    De koolborstels zien er goed uit.

    Wordt vervolgd.
  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    Vandaag nieuwe accu gemonteerd, accu geeft netjes 6 volt na starten en wat verhoogt in toeren 7 a 7.2 volt.

    Helaas blijft het lampje nog branden.


  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    Zojuist het bedrading schema er bij gepakt. Klopt het wanneer ik zeg dat ik tussen de B+ (30/51) en de D+ van de regelaar bij draaiende motor weinig tot niets meet. En bij afstaande motor 6 volt?
  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    Net opnieuw gemeten. Ik meet bij draaiende en afstaande motor 7 en 6 volt tussen B+ en D+
  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    Accu laad naar mijn inzicht gewoon op maar lampje brand wel.
  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
  • hippiehippie
    Reacties: 168Gebruiker
    Is het lampje goed aangesloten , omdat die wel bijlaad .
  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    Zover ik weet wel, het heeft wel gewerkt 1000km lang. Heb alleen gecontroleerd of de boel.nog vastzit, en dat is zo.
  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    1 draad gaat naar de D+ en de ander via het contact naar 51. Morgen nog maar eens starten en meten, kids slapen nu.

    Nog maar eens meten tusse D+ en de 31



  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    Kan iemand mij vertellen hoeveel volt ik moet meten tussen D+ en de min? Bij draaiende motor.
  • pauld
    Reacties: 51Gebruiker
    Zojuist het bedrading schema er bij gepakt. Klopt het wanneer ik zeg dat ik tussen de B+ (30/51) en de D+ van de regelaar bij draaiende motor weinig tot niets meet. En bij afstaande motor 6 volt?
    Klopt! D+ moet bij draaiende motor de gereguleerde spanning geven (7,2 V). B+ de accu spanning 6,3V. Het kleine verschil tussen beide zorgt dat de lamp niet gaat branden. Stilstaand levert D+ geen stroom (ligt via de borstels aan aarde?) en brandt de lamp op de 6V van de accu. Als de lamp toch brandt bij lopende motor en D+ naar aarde meet 7.2V (zeker weten!) dan moet er iets in de bedrading niet goed zitten. Komt de 7.2 volt wel aan bij de lamp? Lijkt me niet!
    R12 1940 R35/2 1950
  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    Vanmiddag D+ en aarde gemeten, meet nu een fluctuerende 4.5 volt. Leek mij wat weinig. Maar eergisteren met verhoogt toerental toch meer dan 7 volt op de accu. Nu heb ik een ander anker gemonteerd welke ik nog had liggen. Is een omgebouwd R26 anker volgens mij, zit een spiebaan in en er is aan de voorzijde een stukje afgezaagd, maar past. Motor gestart en lampje uit.

    Dus het anker is langzaam overleden.

    To do: anker bestellen bij de hobbyist (omgebouwde ding is leuk voor reserve maar geen permanentenoplossing)

    En een cursus elektro.

    Een ieder hartelijk dank voor het meedenken!!!

  • jelle
    Reacties: 78Gebruiker
    Nieuw anker van de hobbyist is gemonteerd, de carburateur door het ultrasoonbadje gehaald en opnieuw afgesteld.
    Hij loopt weer als een zonnetje.

    Nogmaals dank voor het meedenken.