Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

vorkolie R100RS vervangen, een vraag
  • Wouterrrrr
    Reacties: 2Gebruiker
    Hallo,

    Ik ben Wouter heb sinds kort een R100RS uit 1978 op de kop getikt. Hij stond ca 2,5 jaar stil (en in totaal al 7 jaar onder een zeiltje) dus er is wel wat werk aan.
    Vandaag heb ik geprobeerd de vorkolie af te tappen. Maar ik lees tegenstrijdige berichten hoe dit te doen. Ik loop 'vast' bij de inbusbout, en de moer aan de onderzijde van de voorvork. Overal staat dat je de inbusbout moet vasthouden, en de moer eraf moet draaien. Echter in een originele handleiding van BMW uit 1979 staat dit: Houdt de zeskantenmoeren (sleutelwijdte 13 mm) aan de onderzijde tegen en draai de inbus (sleutelwijdte 4) uit de demperhuizen.
    Precies andersom dus. Aangezien het erg vervelend is als de gehele demperstang er uit komt (dat lees ik overal) zou ik graag de juiste handelingen willen doen.

    Wie kan mij vertellen wat er nu losgedraaid moet worden om de olie af te tappen en de rest op zijn plaats te laten zitten.

    Altijd leuk een een plaatje toe te voegen, dus hier de motor tijdens de aanschaf.



    Vriendelijke groet, Wouter

  • FrysteenFrysteen
    Reacties: 22Gebruiker
    Hallo Wouter,
    het is voor mij al een tijd geleden dat ik dit klusje heb gedaan maar ik hield de inbus tegen en draaide de moer een paar slagen los.
    Dan het wiel iets optillen en de olie laten aflopen.
    Groeten BMWer.
  • Wouterrrrr
    Reacties: 2Gebruiker
    Hallo,

    Dat is helder. Daar ga ik binnenkort mee aan de slag.
    Vriendelijke groet, Wouter