Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Tankdop R100R
  • Duck
    Reacties: 3Gebruiker
    Hallo allemaal, mijn naam is Erik uit Rijswijk en ben nieuw op het forum.
    Ik heb afgelopen vrijdag een R100R uit 1993 van de 1e eigenaar gekocht.
    Alles lijkt redelijk te zijn 58000 km gereden maar heeft 3 jaar (buiten onder een hoes) stilgestaan dus dat wordt flink poetsen.
    Ondanks dat startte de motor na 3 startpogingen wel en na het smeren van de choke kabel en de draaiende delen op de carburateurs heb ik een proefritje kunnen maken.
    Nu wil ik om te beginnen de benzine vervangen maar ik krijg de tankdop met geen mogelijkheid open.
    De originele sleutel past gewoon en kan ik links of rechtsom draaien.
    Lijkt mij dat ik de dop dan tegen de klok in open moet kunnen draaien.
    In beide sleutelstanden geprobeerd ook met de klok mee.
    De dop draait in 1 stand mee maar gaat niet open en in de andere stand blokkeert hij helemaal.
    Ik heb geen ervaring met BMW motoren, wel met Ural en met oude Engelse Triumph's.
    De ervaring komt nog wel, boek staat in bestelling en zie dat er veel op YouTube staat maar niets over de tankdop.
    Bij voorbaat dank!

Groeten

• TinyTiny
    Reacties: 216Gebruiker
    Klemt door oxidatie, gewoon sleutel links omdraaien en tankdop helpen openen met dunne schroevendraaier.
  • Duck
    Bedankt voor je reactie.
    En dan de dop linksom draaien neem ik aan?
    Is het een schroefdraad of een bajonet dop?
    Ik heb het slot en alle naden al vol gespoten met kruipolie.
  • Hugo_Kramer
    Reacties: 147Gebruiker
    Inderdaad linksom losdraaien, het is een schroefdraad. Let wel op, een veel voorkomend probleem is dat de dop doldraaid, dus proberen niet te veel kracht te zetten. Bij mij helpt het om hard op de dop te duwen. Spuit ook flink kruipolie langs de zijkant van de dop, onder de rubber rand.
    Succes!
  • jaap43jaap43
    Reacties: 494Gebruiker
    De tankdop bestaat uit twee delen, het boven/binnendeel met het slot en het benedendeel met de schroefdraad. Het slot zorgt voor vergrendeling van binnendeel met het benedendeel, waarschijnlijk door palletjes. Door het lange stilstaan kunnen deze nu vastzitten waardoor de vergrendeling niet lukt.
    BMW R65 1985.
  • janrebjanreb
    Reacties: 263Gebruiker
    Ik zou WD40 gebruiken in plaats van kruipolie. Lang laten inwerken.
    Reyer
    R80 1985 met Siebenrock 1000 en s-kuipje
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    WD40 is voor het gangbaar maken van geoxideerde metalen delen veel minder effectief dan echte kruipolie.
    Naked r100rt 1979
  • TinyTiny
    Reacties: 216Gebruiker
    Ik denk dat ,, ERIC ,, het probleem al heeft opgelost.

Tenminste een reactie van hem, laat op zich wachten.
  • Duck
    Ik had de tank met dop maar weggebracht naar Rene Stoops in Den Haag want ik kreeg hem echt niet los.
    Hij kon hem ook niet loskrijgen en uiteindelijk maar uitgeboord en er een tweede hansje in gezet maar helaas wel met een andere sleutel.
    De tanks was behoorlijk roestig van binnen, met tankcure de roest verwijderd en van de winter er een laagje tankcure op aanbrengen.
    De benzine filters waren ook naar de knoppen en de kranen vertrouwde ik niet echt en om nu een revisie setje te kopen?
    Dus ook maar twee nieuwe kranen gekocht.
    Ondertussen de Bings schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen en rubbertjes en van de week eindelijk de motor kunnen afstellen.
    Hij rijdt nu top! :-)