Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

R75/6 start (soms) moeilijk met witte rook
  • Bartg
    Reacties: 9Gebruiker
    Hallo,

    Ik rijd nu een jaartje een groene R75/6. Nu de winter voorbij is heb ik hem de afgelopen weken weer een paar keer gereden en heb ik (soms) problemen met starten van de motor. Als dat uiteindelijk lukt dan komt er vaak veel witte rook uit als hij stationair draait en ik wegrijd (einde straat altijd wel weer weg). Daarna loopt hij verder prima. Het volgende is gebeurd:

    - Vorige week: veel problemen met starten, na 20 minuten proberen pakte hij opeens. Kwam witte rook met name uit linkeruitlaat en beetje uit rechter.
    - Dag erna: start meteen en geen rook te zien.
    - Eergisteren (een week later): weer moeite met starten, vergelijkbaar met een week eerder 15 minuten geprobeerd nadat hij gestart is niet opvallend veel rook gezien.
    - Gisteren: start weer meteen, zonder rook.
    - Vandaag: motor gewassen, start bij tweede poging maar kwam wel heel veel witte rook uit.

    Oliepijl lijkt op pijl te blijven en ik ruik ook niet echt olie of benzine als er veel rook uitkomt. Startmotor draait prima rond. Tijdens de rit loopt hij verder probleemloos en zie ik ook geen rook. Omdat hij de dag nadat hij al gelopen heeft altijd meteen goed start en het na wassen vandaag er heel veel rook uitkwam vermoed ik dat het vocht is. Afgelopen jaar heeft hij verder probleemloos gelopen behalve dat ik in najaar ook al een keer moeite heb gehad met starten. In loop van vorig jaar heb ik olie ververst en oliefilter vervangen (juiste dikte olie 20w50 gebruikt) en de bougies vervangen. Daarnaast heb ik de carburateurs een tikje rijker afgesteld. Daarna een tijd prima gelopen maar wellicht heb ik toch iets niet helemaal goed gedaan. Ik rijd er meestal niet heel lang op, een rondje in de regio van ongeveer een half uurtje.

    Ik heb drie vragen:
    - klopt mijn diagnose dat het waarschijnlijk vocht is of is het waarschijnlijk iets anders?
    - zo ja: wat kan ik hieraan doen, waar start ik mee om het te verhelpen?
    - (en voor als ik er niet uitkom ) weet iemand een oldtimer boxer specialist voor onderhoud in regio Breda / Tilburg?

    Alvast dank voor jullie suggesties!

    Bart





  • BepBep
    Reacties: 561Gebruiker
    Bart,
    Zet de motor altijd op de bok, en niet op de zij-standaard.
    De mijne rookt altijd als hij op de zij-standaard heeft gestaan , en niet als hij op de midden-standaard heeft gestaan.
  • Bartg
    Reacties: 9Gebruiker
    Dank voor je reactie en advies Bep! De motor staat altijd op de bok en nooit op de zij-standaard dus dat kan het niet zijn. Weet je waarom gaat hij roken op de zijstandaard? Wellicht heb ik een vergelijkbaar probleem door andere oorzaak.
  • BepBep
    Reacties: 561Gebruiker
    Olie lekt langs de cilinderwand en de zuigerveren de verbrandingskamer in als de motor op de zij-standaard staat.
    Witte rook duid op olie verbranding (of een nieuwe paus :-) )
    Olie verbruik kan via de zuigerveren, of de klepgeleiders, maar dan niet alleen tijdens het starten.
    Olie kan ook via een defecte carter ontluchting in de cilinder komen, maar dan eerder op de rechter cilinder.
    Het zou kunnen dat je je verkijkt op de kleur rook en dat het toch het een teveel aan onverbrande benzine is die je ziet verbranden.
    De rook is dan donkerder nl. grijs-zwart
    Het startprobleem is dan ook waarschijnlijk de oorzaak van het roken, en dient te worden opgespoord.
    Mijn advies is de carburateurs en ontsteking eerst goed af te stellen, en tevens alle slijtage verdachte onderdelen te controleren cq vervangen.
    o.a. bougies, bougie kabels, contactpunten, condensator, bij de carburateurs membranen, naalden, sproeiers, vlotters, aanzuigbuis rubbers.
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Voordat je volgens het advies van Bep alle afstellingen gaat controleren, kijk even of de choke-kanaaltjes in de vlotterbakken niet verstopt zijn. Anders even doorblazen/prikken.
    Door het slechte aanslaan van de motor komt er teveel onverbrande benzine in de cilinderkop en die verbrandt vervolgens alsnog bij het aanslaan en dan krijg je dat rookbom-effect.
    Naked r100rt 1979
  • Ysengrimus
    Reacties: 146Gebruiker
    Bij witte rook denk ik ook meteen aan water ( al zou je dan tevens gepets in de uitlaat kunnen verwachten) Zijn de benzine en de motorolie na het lange staan al vervangen, kan er van buitenaf water in de carbs en tank komen?
    Nooit BMW? Op een dag rijd jij er ook mee!! Toen: R 75-5;R60/6, nu: R80 ST; R100RS, R65LS Gespann,K 100 LT.
  • Bartg
    Reacties: 9Gebruiker
    Dank voor jullie suggesties! Afgelopen weekend weer even gereden met de R75/6, probleem was nog hetzelfde en had er al helemaal nieuwe benzine in gedaan dus oude benzine lijkt het niet te zijn. Ga met jullie andere suggesties komend paasweekend aan de slag.

    Heb nog wel een extra vermoeden gekregen: de rook leek toch wel wat naar olie te ruiken, heb de olie gepeild en deze staat wat boven maximum zag ik. Zou teveel olie ook oorzaak kunnen zijn? Voor volgende rit ga er wat olie uit laten lopen in elk geval.
  • BepBep
    Reacties: 561Gebruiker
    Zeker weten kan dat de oorzaak zijn
    Het oliepijl staat bij mij 1mm hoger als het midden tussen min en max.
    Je moet dan voor de zekerheid wel iets vaker peilen, maar mijn ervaring is dat het olieverbruik dan minimaal is.
    Alles wat je boven dit niveau in je moter vuld word razendsnel verbruikt.
    Bep
  • Bartg
    Reacties: 9Gebruiker
    Dank Bep! ga ik dat eerst maar eens proberen
  • TinyTiny
    Reacties: 216Gebruiker
    Als er olie wordt verbrand is de kleur blauw tot zwart.
    En je ruikt dit ook goed, ( STINKT ) vooral als je achter iemand rijd van wie zijn motor olie verbrand.
    Gebeurt veel bij flink optrekken en dan afremmen op het blok, en dan weer gas geven.
    Ik doe altijd de olie vullen tot net iets onder de max stand, nog nooit bij hoeven te vullen voor een nieuwe olie beurt.


  • Ysengrimus
    Reacties: 146Gebruiker
    Voor de zekerheid : oliepeilstok niet indraaien als je het niveau meet.
    Nooit BMW? Op een dag rijd jij er ook mee!! Toen: R 75-5;R60/6, nu: R80 ST; R100RS, R65LS Gespann,K 100 LT.
  • Mic64Mic64
    Reacties: 135Gebruiker
    Hoi Bart. Een boxerspecialist in Breda is Reco motorservice, Gijzenveld 3, 4817 ZE Breda, 06-41097115. Zou het probleem vh moeilijk starten ook niet te maken kunnen hebben met ontstekingsproblemen. Ik heb een vergelijkbaar probleem. Volg mijn discussie "Merkwaardig startprobleem R100RS" geplaatst afgelopen weekend. Groet Mic64
  • Bartg
    Reacties: 9Gebruiker



    Heb je ervaring met Reco voor oldtimers Mic? Had de website wel gevonden maar kreeg daar indruk dat ze vooral modern doen. Zal ze zelf ook wel even bellen.

    Vandaag wat olie uit de motor laten lopen zodat hij midden tussen min en max stond. Daarna starte hij meteen en met nauwelijks rook. Kan toeval zijn maar wellicht was dat het dus, oliepeil was wel een stukje boven max kwam ik achter. Komend weekend zal ik er weer op rijden dus weet ik met wat meer zekerheid of dit het was.

    Helaas wel tijdens ritje koppelingskabel gebroken dus weer een nieuw klusje met de BMW :) .
  • Mic64Mic64
    Reacties: 135Gebruiker
    Hoi Bart,... ik heb mijn R100RS uit 1980 al een paar keer daar laten repareren. Veel kennis aanwezig en prima service daar.
  • Mic64Mic64
    Reacties: 135Gebruiker
    Verder zit er (van horen zeggen) ook een BMW oldtimerspecialist op de Teteringsedijk in Breda maar ik ben er nog niet precies achter gekomen waar deze zit.