Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

R60/6 nieuwe banden
  • Thijs107
    Reacties: 30Gebruiker
    Beste BMW-ers,

    Ik heb 2 nieuwe banden op mijn motor laten leggen. (Metzeler)
    Nu begint de motor (op het stuur) met name rond de 80 km/h te schudden/trillen (op en neer gaand)
    Ik ben al terug gegaan naar het bedrijf, daar hebben we het voorwiel nogmaals eruit gehaald en alles goed nagekeken en gebalanceerd. Alles lijkt in orde.

    Nu heb ik ontdekt dat mijn oude band erg schuin was afgesleten!?! Als of ik alleen maar op een rotonde heb gereden!?!

    Zou dit de clue zijn... Zit het probleem in mijn voorvork? En werden de trillingen teniet gedaan door de schuinte van mijn oude band?

    Alvast heel erg bedankt voor de eventuele tips

    Groeten
  • bmwgsbmwgs
    Reacties: 164Gebruiker
    Begin eerst maar eens om ook de achterband [opnieuw] te laten balanceren
    Diverse BMW's
  • Thijs107
    Reacties: 30Gebruiker
    Voorwiel is niet opnieuw gebalanceerd, alleen ff gecontroleerd en alles was prima (ook de balans) achterwiel heeft ie ook keurig gebalanceerd.

    Bedankt voor je reactie
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    Ik zou alles nalopen. Bandenspannig, speling in de balhoofdlagers, schokbrekers achter (demping en eventueel veren)), demping voorvork en niet te vergeten "hoeveel zakt de voorvork in als je er zelf opzit". De norm is dat 1/3 van de veerweg wordt gebruikt statisch. Dat wil zeggen jij op de fiets. Heb je 100mm veerweg dan zakt de motorfiets ca 3cm in als je er op zit. Ook dingen als een windscherm op het stuur of topkoffer hebben ernstig invloed op de stabiliteit tijdens het rijden. (Ik ben zelf ook ooit met 130 tegen het asfalt gegaan tgv een speedwoble)
    R50/90S conversion
  • Thijs107
    Reacties: 30Gebruiker
    Oké bedankt,

    Ik ga alles controleren, alleen het gekke is dat de motor met de oude banden perfect liep, geen trilling, geen woble, geen schokje.. niks super smooth.

    Ps speedwoble heb ik ook ooit gehad (gelukkig niet gevallen) maar sinds ik er een kuip opgebouwd heb zat ie altijd "vast geplakt aan het asfalt"

    Groeten Thijs
  • BepBep
    Reacties: 561Gebruiker
    Met het vastzetten van het voorwiel kan het zijn dat je de voorpoten iets hebt getordeerd.
    Kijk ook eens hier naar www.youtube.com/watch?v=Ubtyctqrbh4
    En de bandenspanning moet hoger staan met moderne banden als dat het boekje van BMW aangeeft.
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Banden ook gecontroleerd op hoogteslag of kleine zijwaartse slinger ?
    Zet de motor op de bok en schuif een blokje of iets dergelijks naar de band terwijl je deze ronddraaid. Zie je zo of het rubber wel goed is of bv van het lange liggen na fabricage wat vervorming heeft opgelopen.

    Kijk eventueel ook even naar de productie datum (week/jaar code) op de banden.
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Schudden in het stuur wordt nogal eens veroorzaakt door onbalans in het achterwiel, het opnieuw balanceren van het voorwiel heeft dan dus niet zoveel nut.
    Naked r100rt 1979
  • Thijs107
    Reacties: 30Gebruiker
    Oké hier kan ik wat mee !

    Alleen kan iemand van jullie verklaren waarom mijn oude band zo erg scheef was afgesleten de linkse zijde !? ... Ps achterband had normale slijtage
  • TinyTiny
    Reacties: 216Gebruiker
    Voorvork ontzet, of balhoofd van frame ontzet.
    Dus ooit een val of ongelukje gehad en het frame hierna niet goed gericht.
    Een andere verklaring zou ik niet weten.
  • BepBep
    Reacties: 561Gebruiker

    Oké hier kan ik wat mee !

    Alleen kan iemand van jullie verklaren waarom mijn oude band zo erg scheef was afgesleten de linkse zijde !? ... Ps achterband had normale slijtage


    Er zijn veel mogelijke verklaringen voor.
    Zoal Tiny zei, er kan iets scheef zijn aan frame/vork of niet goed uitgelijnd.
    En dan is er nog:
    De bolling van het wegdek.
    Het links om rijden op rotondes.
    Het met hogere snelheid ,en schuiner maken van linkse bochten.
    Niemand die het zeker weet.

  • Thijs107
    Reacties: 30Gebruiker
    Oké en dan slijten die afwijkingen in mijn (oude) banden zodat het totaal geen invloed meer heeft op de "handling" van mijn motor... Maar nu met mijn nieuwe banden komen deze problemen weer bovendrijven... "Ik mis mijn oude bandje"

    Ik ga allebei mijn wielen opnieuw laten balanceren bij een andere (die heeft er wel een machine voor)

    En volgens mij zit mijn voorband ook niet 100% (hoogte slag)

    Dan kan ik die factoren zeker uitsluiten

    Allen zeer bedankt voor jullie snelle reacties

    Ps ik ga er volgende week mee op vakantie

    Komt goed
  • Thijs107
    Reacties: 30Gebruiker
    Nog ff 1 ding dat schuin afslijten is schijnbaar een boxer kwaal... Sommige 1000cc modellen hebben dit super erg.

    Dit heeft ook te maken met dat verschijnsel, dat als je stationair gas geeft de motor naar 1 kant trekt (links)

    Hehe, weet ik tenminste ook eindelijk een keer iets

    Cheers
  • jaap43jaap43
    Reacties: 494Gebruiker
    Kijk eens waar je Metzeler gefabriceerd is. Als dat "Made in Brasil" is een onbalans/hoogteslag in de band zeer waarschijnlijk. Deze worden daar gemaakt in de Pirellifabriek. Bij de eerste keer vervangen van de voorband van mijn R65 ook een Metzeler. Die had meer dan 75 gram nodig om dynamisch gebalanceerd te zijn. Boven de 60 km/h zag je de voorkant bij iedere omwenteling iets omhoog komen. Boven de 100 km/h was daar niets meer van te merken. Bij nameten vanaf de voorkant van het spatbord was er meer dan 1 mm hoogteslag.

    Bij de volgende bandenwissel Bridgestone BT45 laten monteren en kon al het balanceerlood weg. Daarna als proef het wiel zonder band dynamisch laten nakijken en dat was perfect in balans.
    BMW R65 1985.
  • Thijs107
    Reacties: 30Gebruiker
    Ik denk dat het zoiets is ja, klinkt precies hetzelfde als wat ik heb...

    Ben je toen blijven rijden? Wordt het op een gegeven moment minder?
  • jaap43jaap43
    Reacties: 494Gebruiker
    Dat is gebleven tot aan het eind van de levensduur die nog niet eens de helft van een Bridgestone (25k km) benaderde.
    BMW R65 1985.
  • Thijs107
    Reacties: 30Gebruiker
    Tis gelukt...

    Ik ben naar een andere firma geweest, die hebben de band een halve slag gedraaid ten opzichte van het wiel.

    En opnieuw gebalanceerd met een machine (dynamisch & statisch).

    En de trillingen zijn verdwenen!

    Ik denk dat er een afwijking in de band zit en in het wiel zit ook wat, en dat deze twee "beetjes" bij elkaar hebben gezeten, waardoor ze samen een "beetje veel" waren + lichte onbalans... Ten minste is mijn verklaring

    Nogmaals bedankt allemaal
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    M.a.w. gewoon een stomme (en in principe gevaarlijke) fout bij het balanceren!
    Naked r100rt 1979
  • BepBep
    Reacties: 561Gebruiker
    Laat je motorbanden altijd monteren bij een hierin gespecialiseerd bedrijf, met voldoende ervaring, en goede recensies.
    Liefs bij iemand die ook motor rijd.
    Ik ben zelf ooit zo dom geweest op basis van prijs een willekeurig bedrijf te kiezen.
    Bij mij werd de binnenband achter, verdraaid gemonteerd.
    Hierdoor ontstond enkele weken later een lekkage, het ventiel werd afgescheurd en de band liep binnen 2 sec met 120 op de teller in een bocht leeg.
    Met veel geluk heb ik toen de motor in de berm tot stilstand gekregen.
    De reactie van het (overigens gelukkig niet meer bestaande) bedrijf was slechts schouders ophalen, en of ik de montage van een nieuwe binnenband even wou betalen.