Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

nieuwe bandjes voor r60/5 '71
  • josje22
    Reacties: 63Gebruiker
    Hallo geachte forumleden,

Ik moet eindelijk eens nieuwe bandjes voor mijn bmw. (ongeveer €340 all incl. ai!)
    Nu zitten er bt45 bandjes op:
    Bridgestone 3.25 H 19 BT 45 F TL
    Bridgestone 4.00 H 18 BT 45 R TL

Nu herinner ik mij dat de nieuwe achterband een klein beetje aan liep. Toen hebben ze een ringetje aangebracht. Nu is mijn vraag of dat wel een goed idee was, dat ringetje? Zo ja, dan kan ik de 4.00 H 18 weer kopen. Zo niet, dan is er ook een 110/90 band verkrijgbaar die volgens een duits forum niet zou aanlopen. Iemand ervaring met deze maat?

Of..... (op ander forum gevonden) een totaal ander merk:
    michelin activ pilot
    rear 4.00 18
    front 3.25 19

bij voorbaat dank.

Oskar
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Die "ringetjes" klinken mij iets te fragiel. Zoek even op "achterband" in het forum, er zijn hier meer items over dit onderwerp en de oplossing in de vorm van een opvulling in de wielbevestiging.

Persoonlijk zou ik de keuze van een nieuwe band laten afhangen van je eigen ervaring/gevoel met de huidige. Bevalt hij (voor jouw rijstijl) goed en is hij nog te krijgen, dan is de keus makkelijk lijkt me.
  • josje22
    Reacties: 63Gebruiker
    Tja, dit aanlopen blijkt dus een bekend fenomeen bij de bridgestone bt45, en met name de achterband. Bij het ouder worden van de band wordt hij ook nog eens dikker zeggen een aantal mensen. (heb ik zelf niet gemerkt na 9 jaar)

Bij het toevoegen van een 2 a 3 mm ringetje een aantal opmerkelijke reacties:
    1. geen probleem, ik merk er niks van
    2. spoor wordt wel degelijk beinvloed, het wiel wordt opnieuw gespaakt maar dan scheef, om de spoorafwijking op te heffen
    3. ook een ringetje bij het voorwiel toevoegen

Bij geen ringetje toevoegen:
    - 110/90 achterband gebruiken (richard van ons forum)

Ik ga maar naar Peter van Motorcity Amsterdam, en vraag wat hij er van vind. Anders gewoon maar weer zoals ik het voorheen had, als het past. Dus een ringetje met de Bridgestone 4.00 H 18 BT 45 R TL

Iemand nog een opmerking hierover?

groet,

Oskar
  • Hugo_Kramer
    Reacties: 147Gebruiker
    Het is theoretisch inderdaad waar dat de vulring het spoor beïnvloed, je moet erdoor iets naar links hellen om weer in evenwicht te komen, waardoor je iets op de linkerflank van de banden rijdt, en je dus de neiging hebt om een bocht naar links te gaan maken. Maar als je een kettingslot in je rechterkoffer stopt, of een duo passagier hebt die altijd over je rechter schouder kijkt heb je hetzelfde effect. Ik zou me er geen zorgen over maken. Mensen die het verschil merken zijn misschien wat hooggevoelig?
    Grootste probleem is dat de spie vertanding van de aandrijving niet meer volledig draagt.
    Het wiel uit het midden spaken heeft hetzelfde effect als de vulring, het gaat er immers om dat de band iets meer naar links komt te zitten. Met het verschil dat dan wel de volle breedte van de spie vertanding wordt gebruikt.
    Ik zou me er geen zorgen om maken, als de Batlax je bevallen zou ik daar meer belang aan hechten dan aan de minimale afwijking van het spoor.