Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Preventief diverse olieën vervangen + filters
  • HarmBMWHarmBMW
    Reacties: 9Gebruiker
    Hallo,

    Ik heb een BMW R80RT uit 1986 waarvan ik de olieën wil vervangen. Motor en versnellingsbak verwachtt ik geen problemen, alleen cardan heb ik niet eerder gedaan.
    Ik heb een afbeelding toegevoegd waarvan ik op het internet heb opgezocht en ik denk dat er in moet. 80W90, klopt deze afbeelding?
    Verder wil ik de filters vervangen. Oliefilter, moet ik die met of zonder knik hebben? En de luchtfilter.
    Vergeet ik nu nog een filter of olie?
    Schermafbeelding 2018-09-11 om 21.51.10.png
    600 x 468 - 531K
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    80W90 is goed. De bovenste pijl ("350ml") wijst naar de ontluchting en niet naar de vulplug, die zit n.l. t.h.v. de remhevel. Cardan vullen tot rand vulplug; de tunnel ong. 10 ml. Daarna een kleine schroevendraaier o.i.d. in het vulgat va de tunnel steken tot op het laagste punt en mag dan niet meer dan een paar mm nat zijn van de olie.
    Naked r100rt 1979
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Dat is voor de duidelijkheid:
    Cardanklok (+/- 350 ml ) tot aan de onderkant van de schroefdraad van de vulplug naast de remhevel
    Cardanas tunnel 150 ml. (bij Omar is een 5 weggevallen)
  • HarmBMWHarmBMW
    Reacties: 9Gebruiker
    Oke, dus die +/- 350ml is die bout aan de zijkant/achterkant van de cardanklok. En die 150 ml cardanas tunnel is dus goed.
    Moet ik nog iets doen met die ontluchting?

    Op de foto nog even ter controle, linksboven is aftapplug versnellingsbak en rechtsonder inbus aftapplug voor motorolie?

    -edit. Foto is op de kop. Zeskant is dus versnellingsbakolie aftapplug en inbus dus motorolie aftapplug?
    3BE8BFAE-EE53-4FDB-8D60-AE21C55CA72C.jpeg
    600 x 450 - 47K
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Inderdaad bout (halve hoogte) op de klok "achterkant.
    Ontluchting niets aan doen.

    Zeskant en imbus klopt.
  • HarmBMWHarmBMW
    Reacties: 9Gebruiker
    Top, dankjewel.
    Olieën en filters zijn al besteld, nu wachten tot het binnen is en kan ik ze verversen. :)
  • HarmBMWHarmBMW
    Reacties: 9Gebruiker
    Versnellingsbak en cardan zijn ververst.
    Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk ooit een keer de olie vervangen, maar heeft dus destijds niet de olie in de cardanas tunnel ook vervangen, die had een andere kleur en zat weinig in.
    Dus mooi dat het nu vervangen is. Nu nog even wachten op de filters en dan de motorolie vervangen.
    Wou tegelijk kleppen stellen, dit is inlaat 0.10mm en uitlaat 0,15mm? Of uitlaat 0,20mm, ik lees er veel verschillende meningen over op het internet.
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    BMW schrijft uitlaatklep speling 0.20 op.
    Naked r100rt 1979
  • HarmBMWHarmBMW
    Reacties: 9Gebruiker
    Heb alles vervangen, 1 inlaatklep mocht iets strakker. BMW rijdt weer als een zonnetje :)
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Mooi werk !

    En de remolie ?
  • HarmBMWHarmBMW
    Reacties: 9Gebruiker
    Nou, daar vraag je wat, want mijn voorrem hapert tijdens het remmen. Niet qua remkracht maar meer op en neer 'schudden' tijdens het remmen.
    Dit moet ik nog verhelpen. Remschijf/ven (heb 2 schijven voor) krom neem ik aan..
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    Krom kan je meten met behulp van een meetklok. Kan ook zijn dat plekken op de remschijf zijn gehard tgv bijvoorbeeld snel afkoelen.
    R50/90S conversion
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Schijf krom is eenvoudig vast te stellen door de blokken uit de klauw te halen en de ruimte tussen klauw en schijf bijna op te vullen met een blokje, schroevendraaier oid. Als je dan het wiel draait mag het niet aan gaan lopen ....

    Loopt het aan, dan verder kijken, meten of vervangen.