Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Koppeling probleem
  • Parthoens
    Reacties: 57Gebruiker
    Was aan het rijden met 100 rt en plots ging hij moeilijk in versnelling eerst was het enkel neutraal en daarna waren het de andere versnellingen ( schokte veel en ging er moeilijk in ) de kabel staat nu op het uiterste gerereld, dus zal een nieuwe moeten kopen , maar heb schrik dat er toch niets aan de koppelings platen zou zijn versleten misschien hoe kan ik dit zien zonder de boel open te smijten
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    Ik zou om te beginnen gewoon een nieuwe koppelingskabel monteren. Waarschijnlijk is die bij het bolletje in de hendel aan het rafelen. Voor 23 Euro heb je een verse koppelingskabel. Als de koppeling niet goed vrij komt is schakelen heel moeilijk.
    R50/90S conversion
  • Parthoens
    De kabel is niet uitgerafeld heb bij de afstel moer nog meer moeten uitdraaien die moer staat nu wel volledig op het einde uitgedraaid hoe kan ik zien dat er toch niets aan de koppeling is
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Een versleten koppeling openbaart zich meestal bij het in 1e versnelling stilstaan met ingetrokken koppeling: de motor gaat dan naar voren "kruipen". Een koppeling verslijt niet in principe niet plotseling; bij normaal gebruik is het een langzaam proces. De versnellingsbak kan echter wel ineens de geest geven.
    Naked r100rt 1979
  • Andre_Konijnendijk
    Reacties: 14Gebruiker
    Een andere manier om een versleten koppeling te constateren:
    Schakel naar de hoogste versnelling bij een (te) lage snelheid. Geef vervolgens vol gas.
    Als de motor eerst veel toeren gaat maken en daarna pas snelheid gaat maken, is de koppeling versleten.
    Blijft de motor alleen protesteren omdat hij teveel kracht moet leveren, dan is de koppeling in orde.

Ik heb het met mijn motor gehad, dat ik ieder jaar de koppelingskabel moest vervangen. Eerst rot schakelen, daarna niet vrij te krijgen en vervolgens breken.
    Bij de vierde keer bekeek de wegenwacht het verloop van de kabel wat beter, een jaar met een kabel vond hij ook wel wat kort.
    Wat bleek: de kabel liep niet vloeiend. Er zat bij het stuur een kleine knik van een paar milimeter, veroorzaakt door de knop om de gps vast te zetten.
    Dus even kijken of je kabel geen onverwachte bochten maakt.
  • Parthoens
    Merci voor de tips
  • PeterH
    Reacties: 974Gebruiker
    Misschien is je koppelings-druklager aan het overlijden.

Met vriendelijke groet,

PeterH
    Gestripte gele 77er R100RS
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    Wat ook nog kan: De diafragmaveer wordt slapper en de koppeling komt minder goed vrij. Dit heb ik vaak bij auto's met een hoge km stand mee gemaakt. De koppeling slipt niet maar komt niet goed vrij tgv een versleten drukgroep. Een vraag: Als de motor op de bok staat en in een versnelling en je trekt de koppeling in, kun je dan het achterwiel gewoon rondraaien?
    R50/90S conversion
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Klopt, maar de diafragmaveer wordt niet plotseling slap. Het druklager geeft wel van het ene op het andere moment de geest. Dat laatste openbaart zich eerst bij hogere snelheden: oplopend toerental maar niet meer snelheid a.g.v. slippende koppeling.
    Naked r100rt 1979