Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Ontluchten rem r90?
  • charly
    Reacties: 73Gebruiker
    Ik ben bij een vriendin de rem aan het ontluchten.
    Het gaat om de voorrem, en via de remcilnder gaat er een leiding naar een zijspan rem. (Linker gat voor voorrem en rechter gat voor zijspan).
    Tank er af en ff kijken.....zat geen vloeistof meer in het reservoir, dus remvloeistof er in en ontluchten maar......
    Helaas....beide remmen geen lucht maar geen druk!
    Nu ben ik wat aan het stellen geweest met de stelbout van de remkabel, en heb opeens wel weer (blijvende) druk......kan ik hem zo laten staan?
    Remmen lopen wel vrij en remmen als je de remhandel in knijpt.
  • Hugo_Kramer
    Reacties: 147Gebruiker
    Vraag 1: waarom zat er geen vloeistof meer in? Als er niets lek is zou het na 40 jaar nog steeds op peil moeten zijn (maar natuurlijk al zo'n 35 jaar toe zijn aan verversing)
    Vraag 2: heb je de kabel losser of strakker gezet?
    Als je hem strakker hebt gezet dan was het dus veel te veel vrije slag, maar dan heb je hem waarschijnlijk erg veel strakker moeten zetten
    Als je hem losser hebt gezet dan kan het zijn dat de terugloop boring in de hoofdremcilinder niet vrij kwam, waardoor het systeem zich niet goed kon vullen. Maar waarschijnlijk zijn dan ook de remmen blijven aanlopen.
    Maar als hij nu wel remt: nog wel de kabelspeling checken (met voelermaatje) tussen de hefboom en het drukpennetje in de hoofdremcilinder, en het belangrijkste: uitvinden waarom er geen remvloeistof meer in zat en dat verhelpen.
  • charly
    Ongeveer 5 jaar geleden is het zijspan aangebouwd.
    Ik kon nergens sporen van lekkage vinden.
    Ik denk dat toen dertijd het vloeistof nivo net op nivo was en dat er toch nog ergens een luchtbel (letje) heeft gezeten en met het slijten van de remblokken het nivo zo ver onder het nivo moet zijn gekomen.
    Hoeveel speling moet dit zijn?
    Want hij heeft wel druk, maar als je de stelbout 1 dlag terug draaid.....is er opeens geen druk.
    En dat is vreemd.
  • Hugo_Kramer
    Reacties: 147Gebruiker
    Speling tussen de hendel en de drukstift op de hoofdremcilinder moet 1,4 tot 1,5 mm zijn (zelf heb ik de speling iets meer genomen, om het drukpunt wat dichterbij het handvat te brengen, ik heb niet zulke grote handen;-)
    Misschien is de hoofdremcilinder aan divisie toe? Er zitten namelijk 2 cupjes in, de buitenste is alleen bedoeld als afdichting, om de vloeistof in het systeem te houden, de binnenste is het cupje dat uiteindelijk de remdruk moet opbouwen. Mogelijk is de binnenste versleten en/of op dat punt de remcilinder geroest.
    Maar check eerst of alles mechanisch goed werkt
  • charly
    Dat werkt.....aangezien als er druk is....alles werkt....
    Denk dus ook dat een revisie een oplossing kan worden.