Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

afstelling BMW R 51/3 – 1/22/61 Carburateur
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Reacties: 30Gebruiker
    Hallo,
    Ik heb mijn carburateurs laten reviseren maar mijn bougies blijven maar zwart en vettig.
    De motor start goed en loopt mooi rond maar soms zijn de bougies zo vet dat er geen vonk meer komt.
    Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
  • Lei_K
    Reacties: 173Gebruiker
    Toestand koppen/afdichting zuigerveren?
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Carburateurs te rijk afgesteld?
    Naked r100rt 1979
  • pauld
    Reacties: 51Gebruiker
    Bij de R51 en R50 gaat het om carburateurs met spoeiernaalden in een zitting. Het stationair lopen moet je afstellen met de luchtschroeven. Bij meer gas kunnen de sproeiernaalden te hoog staan en wordt er dus teveel benzine aangezogen en/of de vlotternaalden staat verkeerd waardoor het benzine niveau in het vlotterhuis te hoog is. Ik zou eerst naar de sproeiernaalden kijken. Deze hebben verschillende gaatjes met een veertje waarmee de hoogte vastgezet en geborgd wordt. Om het mengel armer te krijgen moet je de naalden 1 gaatje laten zakken en testrijden. Niet teveel want dan krijg je een te arm mengsel (geen koffiebruine maar witte bougie isolator) en teveel hitte.

Als het niet aan de carburateurs ligt dan zal je de cilinders/zuigers/zuigerveren moeten nakijken op olielekkage naar de cilinderkop. Kijk eens met een lamp naar de zuiger. Zie je olie staan dan weet je hoe laat het is. Ik heb net bij mijn R35 een volledige cilinder revisie achter de rug. Overigens heel goed zelf te doen!

Als je in de buurt van Amersfoort woont dan kan ik je wel helpen.

Groet,

Paul
    BMW R12 en R35
    R12 1940 R35/2 1950
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Bedankt voor jullie reactie.
    De cilinders zijn gehoned, de laatste overmaat zuigers en nieuwe zuigerveren er in. Er is geen verbrande olie aan de zuigerwand te zien. Cilinderkoppen zijn net gereviseerd.
    De naalden zijn in onderste stand.
    Er zitten standaard sproeiers in, 40 voor de stationair en 105 voor de hoofdsproeier.
    Ik weet het dus niet meer.
  • pauld
    Naalden in de onderste stand is erg laag. Ze moeten zeker hoger zitten, waarschijnlijk moet je de vlotternaalden eens anders afstellen. Controleer of de vlotters niet lek zijn en verschuif dan de vlotters een inkeping LAGER op de naalden. Zo sluiten de naalden de vlooterkamer eerder af en daalt het benzine niveau in de carburatuers.
    Bij mijn R35 met wel een ander systeem ging met 1 positie verandering van de vlotternaald de kleur van de bougie van zwaar geroet naar schoon en koffiebruin!
    R12 1940 R35/2 1950
  • OmarBOmarB
    Zoals ik al schreef: te rijk mengsel dus ik zou de luchtschroeven controleren.
    Naked r100rt 1979
  • pauld
    Omar, de oude Bing naald carburateurs hebben geen luchtschroeven voor alles meer dan stationair, het zijn geen vacuum carbs. Dat gaat dus niet..... De hoeveelheid lucht wordt geregeld door het mechanisch optillen van de gasschuiven. De conische naalden bewegen mee en geven bij meer lucht meer ruimte voor benzine.
    R12 1940 R35/2 1950
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Hoi Paul, dat ga ik zeker proberen. Bedankt.
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Paul, daar klopt geen fluit van ben ik bang. Er zitten wel degelijk mengselschroeven op een Bing. Anderhalve slag uit is de standaardinstelling. Deze schroef regelt, samen met de hoogte van de gasschuif van stationair tot ongeveer halverwege het toerental de hoeveelheid lucht.
    De naald regelt het mengsel van de hoofdsproeier pas hoger in het toerental.
    Welke stationair sproeiers zijn er gemonteerd?
  • OmarBOmarB
    Los daarvan hebben schuifcarburateurs ook luchtmengselschroeven.
    Naked r100rt 1979
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Hallo Coen, de stationairsproeier is 40 en de hoofdsproeier is 105.
    Met de mengselschroef ben ik aan het afstellen geweest en ik heb het hoogste toerental bij ongeveer 4 omwentelingen naar buiten. Maar dan nog heb ik zwarte bougies.
  • pauld
    Het zou ook nog de ontsteking kunnen zijn met een zwakke, te late vonk. Start de machine gemakkelijk? De oude bings hebben schroeven in de gashuizen maar deze zorgen alleen voor een basis aanslag van schuiven.
    R12 1940 R35/2 1950
  • BepBep
    Reacties: 561Gebruiker
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Hoi Paul,
    Hij start heel eenvoudig. 1 a 2 keer trappen en hij loopt. Ik heb de boubine opnieuw laten wikkelen.
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Hoi Bep, bedankt voor de link maar de manual.
  • Coen
    Naald standje 3 om te beginnen
  • Coen
    Naald standje 3 zou ik mee beginnen.
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Hallo Coen,
    bedoel je de naald van de gasschuif? Die staat nu in de onderste stand. Dan wordt er toch de minste hoeveelheid brandstof aangezogen?
  • Coen
    Het ligt eraan wat je met de onderste stand bedoelt. Hoe verder de naald in de sproeier zakt hoe minder brandstof er wordt doorgelaten. Bovenste inkeping is dus de onderste stand.
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Dat is inderdaad de huidige instelling (de bovenste inkeping). Dus dit zou de stand zijn waarbij de minste brandstof wordt doorgelaten.
  • BepBep
    De 2 beste beschrijvingen volgens mij om jouw carbs af te stellen.
    Adjusting the /2 Bing carbs – Duane Ausherman BMW motorcycles http://w6rec.com/adjusting-the-2-bing-carbs/
    Carburetor Balancing BMW Twins 1951-1969 by Craig Vechorik http://benchmarkworks.com/articles/howto/carb.html
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Hoi Bep,
    bedankt. Dat zijn goede beschrijvingen. Die sla ik op in het archief en ga ze zeker goed bestuderen en gebruiken.
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Ik heb 1 cilinderkop gedemonteerd en nu blijkt inderdaad dat er wat olie in de cilinder ligt. Daar heb ik eerder niet naar gekeken omdat de cilinders zijn gehoned en er de laatste overmaat ingegaan zijn. Ik ben er van uitgegaan dat de zuigerveren zijn vervangen.
    Bij de Hobbyist is de binnenmaat van de cilinders gecontroleerd en de maatvoering was nog goed voor het type zuiger die gemonteerd is.
    Waar kan ik aan zien waardoor er olie in de cilinder achterblijft? Als ik zo zonder cilinderkop de kickstarter bedien zie ik dat er steeds weer een beetje olie in de cilinder achterblijft.
  • hippiehippie
    Reacties: 168Gebruiker
    Nieuwe zuigerveren moeten ook inlopen .
    Is het pas geleden dat de zuigrs gehoond zijn ?
  • OmarBOmarB
    Zijn de cilinderkoppen ook gereviseerd? Versleten klepgeleiders kunnen ook het olieprobleem verklaren.
    Naked r100rt 1979
  • Lei_K
    Ook last van (te) veel rook bij koude start? Als je al lang aan t inrijden bent zou ik de slotspeling s controleren....
  • BepBep
    Als je de linker kop eraf hebt gehaald, en hij heeft op de zij-standaart gestaan, dan is het normaal dat er iets olie te zien is.
    Bep
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Bedankt voor al jullie reacties. De cilinders zijn jaren geleden gehoond maar ik heb er niet veel mee gereden. Ik denk ongeveer 500 km. De koppen zijn net gereviseerd. De motor staat rechtop.
    Ik weet niet wat slotspeling is. Lei-K kan je dat uitleggen?
  • hippiehippie
    Reacties: 168Gebruiker
    500 km is niet veel voor het inlopen van zuigerveren .
    Hier iets algemene info over speling van zuigerveren .
    http://www.killers4hire.com/files/mazda/mazda3/esicont/nl/engine/A02/html/B3E011011010E01.html
    Dit zijn niet de waarden voor een bmw
  • Lei_K
    cylinder eraf en de zuigerveren zonder zuiger in de cylinder plaatsen. eventueel met de zuiger recht drukken. dan met voelermaten de breedte van de opening meten...
  • BepBep
    Lei_K zei:

cylinder eraf en de zuigerveren zonder zuiger in de cylinder plaatsen. eventueel met de zuiger recht drukken. dan met voelermaten de breedte van de opening meten...

Volgens de manual https://www.manualslib.com/manual/950098/Bmw-R-51-3.html?page=38#manual

• HeidemaGNHeidemaGN
    Hoi Bep en Lei_K, bedankt voor de info. Ik ga maar eens meten. Duidelijke plaatjes.
  • HeidemaGNHeidemaGN
    Gemeten, en ja hoor. Zuigerveren hebben allemaal te veel speling en de slotspeling is helemaal ernstig. 0,8 i.p.v. 0,4.
    Dus ik heb nieuwe zuigerveren besteld. Eerst dit proberen. Anders zit er niets anders op dan nieuwe/ruil cilinders. De mijne hebben inmiddels de laatste overmaat.
    Iemand misschien nog 2e hands cilinders voor de 51/3?
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    Zit er al een stootrand bovenaan in de cilinder? Geen stootrand en zit de binnendiameter van de cilinder nog aan de goede kant van het toelaatbare? Dan kan je de cilinders even honen en komt er weer een hoonspoor in zodat de veren goed inlopen.
    R50/90S conversion
  • Coen
    Toch wel overmaat veren hoop ik....