Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Dwarrelend zijspan
  • charly
    Reacties: 73Gebruiker
    Hoi.
    Ik heb al een tijdje een bmw R 100 met een mototourist zijspan er aan.
    Nu heb ik (denk ik) een klein probleem.
    In het begin toen ik dit span kocht....waren er al problemen, schokdempers verrot, een ondeugdelijke bevestiging van het span aan de motor en nog wat kleine dingetjes.
    Alles verholpen maar het span blijft dwarrelen over de weg, zeker als er lengte richels zijn.
    Zo voelt het ook, alsof je met een solo motor over lengte richels rijd.
    Er zit wel wat speling op het achterwiel lager maar dat is echt minimaal, achterbrug is niet voelbaar.
    Nu lijkt het ook op dat de banden het niet aan kunnen, het zijn 2cv banden van het radiaal type.
    Het voelt ook alsof de wangen te slap zijn.
    Voor zit een schommel voorvork, de toospeed is wat groot, lat langs de wielen en voor en achter meten...
    Wat zou dit kunnen zijn?
  • Pathfinder
    Reacties: 151Gebruiker
    Ik ben bang dat dit een beetje de eigenschap van dit zijspan is.
    Het zou gewoon het normale karakter kunnen zijn. Zeker omdat je eigenlijk in het begin al problemen had.
    Ieder zijspan combinatie heeft er wel last van , de een minder dan de ander.
    Loopt het voorwiel en zijspanwiel, achterwiel vrij als je hem eventjes opkrikt,
    wiellagers goed ?
    Laat de rem ook weer ''los'' en blijft ie niet hangen ?
    De banden dragen absoluut aan , aan een betere wegligging evenals goede schok dempers.
    Ook een slecht balhoofdlager kan dit probleem veroorzaken.
    Hoe oud zijn de banden, wat gebruik je als bandenspanning ?
    Nu heb ik normale autobanden op mijn (Honda) combinatie en heb voorwiel en zijspan op 2.2 en achterwiel op 2,9.
    Daar kun je ook mee experimenteren.
    Succes.
  • charly
    Banden zijn vrij nieuw.......ga wat experimeteren met de spanning.
    Thanx
  • Hugo_Kramer
    Reacties: 147Gebruiker
    Ik rijdt met mijn R100 met ural bak met een fors hogere bandenspanning: voor en zij 3,0 ; achter 3,5
  • Pathfinder
    Reacties: 151Gebruiker
    Pff, dat is vrij veel Hugo. Maar goed, niet ieder span is hetzelfde.
    @Charly, indien de vering is in te stellen kan je daar ook mee experimenteren.
  • hippiehippie
    Reacties: 168Gebruiker
    Mischien heb je hier iets aan .
    http://alemite-motoren.nl/techniek_zijspan.html
    Goede vering doet ook veel.

Hippie
  • Lei_K
    Reacties: 173Gebruiker
    3 bar is voor n span vrij normaal. Heb ook n r100 met ural bak. Ook minimaal 3 bar op t rubber....goede afstelling van de hele zaak is verder natuurlijk essentieel
  • charly
    Denk dat de afstelling wel ok is.....stuurt makkelijk, rijdt goed recgtuit en kan mer handen lis van het stuur rijden.
    Alleen dat bewegen over oneffenheden....
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Misschien toch maar eens kijken naar die (kleine) speling op het achterwiellager en wellicht eens experimenteren met de afstelling van de vering en demping.
    Naked r100rt 1979
  • charly
    Harder kunnen ze niet acgter
  • PeterV
    Reacties: 45Gebruiker
    Rijd zelf sinds 2 jaar weer zijspan (Goldwing 1100 met EML), had me vooraf hier en daar ingelezen, ben een paar keer tegengekomen dat de 2cv banden minder geschikt zijn voor een zijspancombi, juist vanwege het rollen bij dwarsbewegingen, ze zouden juist speciaal voor dat doel zijn ontworpen voor de eend. Heb er zelf geen ervaring mee, heb Firestone autobandjes, bevallen goed, wel wat slipperig bij nat weer maar ik denk dat dat komt door het relatief lage gewicht per wiel.
  • charly
    Dat ver.oeden heb ik ook.....de bandjes....wordt natuurlijk iets meer van gevraagd dan een eend.
    Het zijn radiaal bandjes, en die zijn minder stug in de wangen dan radiaal banden.....denk ook dat daar winst te halen valt.....lees daar steeds meer over.
  • RichardRichard
    Reacties: 419Gebruiker
    Charly,

probeer eens je voorband om te wisselen voor een achterband 130/80 15 van een toermotor, dan is die niet meer spoor gevoelig, rij-eigenschappen blijven hetzelfde,

Richard
    BMW caferacer uit jaren 70, van alles wat, zeker niet orgineel, R75/5 met zijspan, R65 en een R100RS.
  • charly
    Ok.
    Goeie tip