Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Rear bevel drive r60/6
  • Thijs107
    Reacties: 30Gebruiker
    Beste BMW mensen,

Misschien een domme vraag. Maar in mijn achter wiel zit olie. Namelijk de rear bevel drive oil. Waarvoor dient deze olie?

Ps als ik die "plug" imbus boutje er uit draai komt de olie er meteen uit ... Dan zit er in ieder geval genoeg olie in ..

• Hugo_Kramer
    Reacties: 147Gebruiker
    Domme vragen bestaan niet, antwoorden vind je pas door vragen te stellen. En oliepeil controleren en bij twijfel advies vragen vind ik juist slim.
    De bevel drive is de haakse tandwiel overbrenging tussen de cardanas en het achterwiel, de cardanas zit in de achtervork en verbindt dus de versnellingsbak met het achterwiel. Iedere tandwiel overbrenging moet gesmeerd worden en daarvoor dient die olie. Ook in de achtervork zit olie, want die zorgt voor de smering van de kruiskoppeling. De kruiskoppeling zorgt ervoor dat de achtervork kan scharnieren terwijl de draaibeweging toch wordt doorgegeven aan de cardanas.
    Met het inbusboutje bedoel je denk ik de vulplug (bij de remhandel) als het goed is moet de olie tot aan de onderkant van de schroefdraad staan en niet eruit stromen. Als dat zo is zit er teveel olie in. Daar zal de haakse overbrenging (bevel drive) niet van kapot gaan, maar waar komt die olie vandaan? Het kan zijn dat de oliekeerring tussen de achtervork en de haakse overbrenging kapot is en de olie vanuit de achtervork naar de haakse overbrenging is gelekt. Dan heeft de kruiskoppeling onvoldoende smering. Controleer dit voor de zekerheid (of laat het doen)
  • Thijs107
    Aha , duidelijk verhaal bedankt.

Wat wel vreemd is, is dat die vul plug (idd bij de rem handel ) een stuk hoger zit dan de cardanas. Dus zou logischer wijs er juist meer olie richting cardan moeten lekken dan andersom. Als de keerring zou lekken.

Maar ik ga de olie niveaus van beiden goed in de gaten houden. Alhoewel ik wel moet zeggen dat het peilen van de olie in de vork best knullig gedaan moet worden bij de r60/6. En zodoende heb ik nooit echt duidelijkheid of er voldoende in zit.

Stel dat ik er teveel olie in heb is dit ongunstig voor het een of ander?

Gegroet Thijs
  • Thijs107
    Dan bedoel ik met name in de vork (cardanas)
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Dit probleem wordt vaak veroorzaakt door overdruk in versnellingsbak. Soms verwisseld iemand per abuis het boutje waarmee zowel de tellerkabel wordt geborgd als de massakabel aan de versnellingsbak is bevestigd, voor een gewoon massief boutje. Dat is een vergissing want het originele boutje heeft een gaatje waarmee de versnellingsbak wordt onlucht. Er ontstaat dan overdruk in de versnellingsbak en de olie wordt door de cardantunnel naar het cardanhuis gedrukt en zal via de ontluchting het achterwiel besmeuren.
    Naked r100rt 1979
  • Thijs107
    Hugo Kramer : mijn excuus die vul plug zit wel lager als de cardan dus jou theorie gaat nog op! Dus die van "Newton" ook :-)

OmarB: mijn teller kabal zit geborgd met een boutje met een gat ... Mijn massa kabel zit hier trouwens niet bij ( alleen de teller kabel)

Ps mijn snelheidsmeter werkt sowieso niet omdat de draad in de versnellingsbak versleten is. Heb je hier nog tips voor ? Locktite ?

Cheers T