Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

VAST ZITTENDE TAPEIND MOTOROPHANGING
  • Cliff
    Reacties: 7Gebruiker
    Met geen mogelijkheid los te krijgen pen. (voorste)
    Motor zit wel los, kan hem kantelen.
    Denk na 40 jaar vastgeroest in frame. Maar nu.
  • bmwgsbmwgs
    Reacties: 164Gebruiker
    Moer proberen aan te draaien, hierdoor wordt de as er uit getrokken.
    Niet slaan op pen !!
    Lukt dit niet dan doorslijpen tussen frame en blok.
    Vervolgens proberen uit te persen , of beter, pen uit [laten] boren.
    Diverse BMW's
  • Cliff
    Reacties: 7Gebruiker
    Is inderdaad gelukt door moer aan te draaien met wat ringen er tussen. Even goed zat het allemaal wel alle jezus vast. Maar gelukt.

Thanx
  • louisvanrijn
    Reacties: 201Gebruiker
    Cliff,
    Hetzelfde komt voor bij lange bouten in chassisbussen (bijv subframe-voertuig, of achter-as).

Ik heb de ervaring dat kruipolie lang moet intrekken. 3 dagen bijv, of een week.
    Een hoge moer vinden of maken (twee op een draadeind en aan elkaar vastlassen, dan losdraaien) geeft veel draad ter beschikking en dat heel vast aantrekken. Graag molykote vet of iets dergelijks ertussen aanbrengen.
    Dan aan de andere kant van het motorblok ook een hoge, dubbele moer op het draadeind zetten en daarop kloppen. Gedurig kloppen met veel, maar vooral niet te harde(!) slagen. Na enige tijd merk je dat je de trek-moer weer een 1/8 of een kwartslag kan geven...langzaam komt de zaak er uit... met ringen, of korte buisjes kan je e.a opschuiven. Het werkt!
    Vaak brengt geduld minder scherven dan geweld....

Je bent er al uit hoorde ik, maar dit is voor de anderen die hun blok ook willen loshalen.
    Groeten

Louis.
  • Mart2
    Reacties: 36Gebruiker
    IK heb een lange moer aan een kant geschroefd , daarop een stuk draadeind & een pijp eroverheen en vervolgens een ring plus moer.

Door de buitenste moer nu aan te draaien trek je het draadeind uit het blok zonder te hoeven te slaan (wat toch niet werkt). het geheel werkt als een trekker. Werkte voor mij prima.
    Bij montage alles opnieuw in kopervet zetten om de volgende demontage makkelijker te maken!
    Mart
  • louisvanrijn
    Reacties: 201Gebruiker
    Hi Mart, en Cliff,
    ja, inderdaad, met trekken kan je minder kapot maken. Als ik de trekmoer op maximale spanning had staan (Het -Nu niet verder anders is het knap- gevoel..), juist dan werkte licht, maar gedurig kloppen aan de drukkant dat daarna de trekkant weer wat strakker gezet kon worden. Het was dus werken aan 2 kanten.
    Met kloppen bestaat heel snel het gevaar dat je iets gaat "├╝itpaddestoelen" of hoe beschrijf je dat. Trekken is veiliger.

Groeten Louis.