Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Dubbele ontsteking
  • Marcoen
    Reacties: 1Gebruiker
    Ik wil op een BMW r100r uit 1992 een dubbele ontsteking maken. Omdat deze reeds een elektronische ontsteking heeft, wil ik deze behouden en enkel de bobine vervangen. De originele dubbele bobine heeft een primaire weerstand van 1,5 ohm. Ik zou deze willen vervangen door 2 dubbele bobine's in serie van 6 volt. Deze hebben een primaire weerstand van 1,2 ohm wat dus in serie een totale weerstand van 2,4 ohm geeft. Ik denk hiermee aan de veilige kant te zitten, zodat ik de elektronica niet opblaas. Heb ik het juist, of maak ik een denkfout? Iemand ervaring hiermee?
    Groeten, Marcoen
  • Hugo_Kramer
    Reacties: 147Gebruiker
    Dat is nog niet zo simpel, omdat de weerstand die je meet de zogenaamde ohmse weerstand is, dwz de weerstand tegen gelijkstroom. Omdat in dit geval het veel belangrijker is hoe de bobine reageert op pulsspanningen (want dat maakt de vonk), dit is de inductieve weerstand en die meet je niet met een simpele multimeter. Daar komt nog bij dat een bobine ook op de aansluiting naar de electronica piekspanningen kan geven, en zijn die van de nieuwe bobines dan niet te hoog voor jouw elektronica?
    Maar los daarvan is nog veel belangrijker dat bij een dubbele bougie het ontstekingstijdstip dramatisch moet worden aangepast. Omdat met een dubbele bougie het vlamfront veel sneller de volledige verbrandingskamer heeft gepasseerd zou bij een standaard afstelling de ontsteking veel te vroeg staan. Des te hoger je toerental, des te groter dit effect. Een simpel aanpassen van je statische voorontsteking (door je stationaire tijdstip aan te passen) voldoet niet. Wat er moet veranderen is de vervroegings karakteristiek. Nu weet ik niet of jouw motor nog een mechanische vervroeging heeft of dat dit al elektronisch geregeld is, in het eerste geval zou je de vervroegings karakteristiek kunnen aanpassen door andere (sterkere) veertjes te monteren, maar dat is iets voor de professional, bij een elektronische vervroeging zou het programma moet aanpassen (ervan uit gaande dat de ontsteking een microprocessor heeft), maar dat doe je ook niet zomaar in je hobby schuurtje.
    Pas je de vervroegings karakteristiek niet aan dan loopt je motor niet goed, wordt veel te heet, en loop je risico op motorschade (een gat in je zuiger geblazen is niet denkbeeldig)
    Mijn advies: schaf een compleet pakket aan met elektronische ontsteking en bobines, er zijn diverse aanbieders te vinden op het internet, maar bel eerst eens met de sponsor van dit forum: de Hobbyist!