Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Afslaan K75 bij gasgeven.
  • HenkRademaekers
    Reacties: 8Gebruiker
    Ik heb mijn K75 uit 1988 na een rit gewoon goedlopend weggezet.
    Door omstandigheden heeft hij daarna een maand stilgestaan.
    Toen ik vandaag weer wilde rijden sloeg de motor goed aan, en hij blijft ook gewoon stationair draaien, maar zodra ik gas geef slaat de motor af.
    Heeft iemand hier ervaring mee, en kan mij een tip geven over de eventuele oorzaak?
    Ik zie graag een reactie tegemoet.
    Alvast bedankt,
    Henk Rademaekers
  • Pathfinder
    Reacties: 151Gebruiker
    Hoi Henk, er is een kans dat jouw TPS waarschijnlijk de geest gegeven heeft.
    Ook zou de brandstofpomp verstopt kunnen zijn waardoor er te weinig brandstof wordt ingespoten. Blijft natuurlijk een beetje gissen van hier uit.
    Als ie warm is gedraaid, slaat ie dan ook af ?
    Wellicht weten ze bij de site van Bert Meijerink meer.
    Zou uiteindelijk ook graag willen weten wat de oorzaak is geweest.
    Succes.
  • HenkRademaekers
    Reacties: 8Gebruiker
    Beste gebruiker.
    Verstopte brandstofpomp lijkt me niet waarschijnlijk, omdat ik hem zonder problemen weggezet heb.
    Wat versta je onder de TPS? Is dit de electronishe unit onder het zadel?
    Ik heb nog niet geprobeerd om hem warm te laten draaien, maar hij slaat onmiddellijk af als ik de gashendel maar minimaal verdraai.
    Ik zal morgen de bedrading nog eens goed controleren.
    Ik laat het je weten zodra het opgelost is.
    Bedankt voor je reactie.

    Groeten, Henk
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    TPS = throttle position sensor. In NL gasklep-positie-sensor. Een variabele weerstand die de gasklepstand doorgeeft aan de ECU (inspuitcomputer). Je kan ze meestal met een universeelmeter testen. Hier een voorbeeld van mijn R19 waar de TPS wordt gemeten, vervangen en afgesteld: http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=214 Uiteraard ken ik de waarden voor jouw K75 niet, maar de meeste TPS gaan van 0 - 5000 Ohm en dat gebied moet lineair verlopen. Ook ken ik de spanning niet bij gasklep dicht.
    R50/90S conversion
  • HenkRademaekers
    Reacties: 8Gebruiker
    Bedankt voor de uitleg en de foto's.
    Ik ga hem morgen even controleren.
    Henk
  • HenkRademaekers
    Reacties: 8Gebruiker
    Hallo gebruiker.
    Ik heb vandaag de TPS gecontroleerd met een ohm meter.
    Als ik het gashendel bedien, doet de meter niks, en bijna op volgas slaat hij in een keer volledig uit.
    Dit is dus volgens mij niet goed.
    Verder hoor ik de brandstofpomp niet zodra ik de motor op contact zet. Is het niet zo dat de pomp dan even moet lopen? Ik krijg wel spanning op de pomp.

    Henk
  • Pathfinder
    Reacties: 151Gebruiker
    De pomp blijft bij een K75 pas lopen zodra de motor ook loopt.(Bij andere modellen bouwt de pomp idd meteen zijn druk op als bij het op contact zetten)
    Om de TPS simpel te testen kan je je oor erbij leggen, zodra de gasklep geopend wordt door de gashendel zou je een lichte klik moeten horen.
    Je zou ook eens kunnen proberen de stekker los te halen van de TPS, wellicht gaat ie dan op een noodprogamma lopen. (tenminste dat doen ze bij een 1100). Weet niet of dat bij een K75 ook zo werkt.
    wederom succes.

    Hoop niet dat er zich een of ander dier zich genesteld heeft in jouw luchtfilterhuis :-)
  • HenkRademaekers
    Reacties: 8Gebruiker
    Ik vandaag nogmaals de TPS gecontroleerd.
    Als ik de stekker van de TPS loshaal merk ik geen verandering.
    Ik hoor inderdaad een tik als ik het gashendel bedien.
    Ook heb ik het luchtfilter vernieuwd, en de klep van de luchtmassameter gecontroleerd. Dit is allemaal goed
    Maar helaas is het probleem nog steeds aanwezig.
    Kan de electronische unit boven de accu hier ook invloed op hebben?
    Anders moet ik misschien de hobbyist maar inschakelen.

    Henk
  • Pathfinder
    Reacties: 151Gebruiker
    Ja, de ECU of te wel de Motronic kan hier idd invloed op hebben.
    Maar er zijn helaas meer onderdelen die op dit gedrag invloed kunnen hebben dat is het vervelende aan dit soort storingen.
    Wat belangrijk is dat je ze wel opschrijft wat er gedaan is, om andere dingen te kunnen uitsluiten of dubbel gaat doen.
    Het testen met vervangende onderdelen is ook wel handig, waarvoor je in eerste instantie niet of weinig zou voor moeten betalen. Zelf heb ik niets meer van de K-serie.
    Ik woon in Maastricht, zou je best vrijblijvend willen ondersteunen mits je in de buurt woont.
    Laat dat anders via PB maar weten, en anders wederom succes.

    PS: zou eigenlijk niet veel kunnen zijn, daar hij het gewoon gedaan heeft. Maar ja, tis makkelijk als je het eenmaal weet.
  • HenkRademaekers
    Reacties: 8Gebruiker
    Ik woon in Weert, dus dat is niet direct in de buurt.
    Toch bedankt voor het aanbod.
    Ik laat je weten als ik het gevonden heb.

    Henk
  • HenkRademaekers
    Reacties: 8Gebruiker
    Beste gebruiker.
    Ik heb een nieuwe massakabel naar de tank gelegd, en nu werkt weer alles normaal.
    Ik denk nu dat de pomp slechte massa heeft gehad, waardoor de opbrengst net genoeg was voor het stationaire toerental. Ik hoorde van iemand dat de massakabel naar de tank een vaker voorkomend probleem is bij de K serie.

    Bedankt voor je hulp
    Henk
  • Pathfinder
    Reacties: 151Gebruiker
    Hoi Henk, wat fijn om te horen.
    Niet aan gedacht dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Wel fijn dat het opgelost is, en zeer zeker bedankt voor de terug koppeling.
    Blijft natuurlijk wel een beetje vreemd, na 1 maand stil gestaan te hebben. De (mis) wonderen zijn de wereld nog niet uit.

    Veel rijplezier.
  • HenkRademaekers
    Reacties: 8Gebruiker
    Het is inderdaad erg misleidend, maar ik ben blij dat het opgelost is.
    Nogmaals bedankt.

    Groeten,
    Henk