Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

nieuwe benzine te lang laten staan
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    ja, dom ik weet het.
    Door omstandigheden heb ik mijn R50 te lang , 2 seizoenen, laten staan met nieuwe E10 ? benzine er in.
    De tank liner dwarreld door de tank, die was zo'n 10 jaar oud had ik dus toch al wat aan moeten doen, maar ook zitten de carb's inwendig dicht / vast.

Mijn vraag, is de enige reinigingsmethode die met ultrasoon of weet iemand een andere oplossing, bv een oplosmiddel waar je het spul bv een dag in in de week legt.

Alle tips zijn welkom.
    groet
    Reynout
  • louisvanrijn
    Reacties: 201Gebruiker
    Tja... carburateurs kan je helemaal uit elkaar halen en ultrasoon laten reinigen. Soms help doorspuiten met wasbenzine in de --tegensgestelde-- richting van de normale benzine richting. Dan zie bijv. een propje vuil eruit komen. Een kleine injectiespuit en een klein rubber slangetje helpt daarbij.

De tank: demonteren, kranen en hun gaasfilters helemaal schoon maken. Schudden (lang) met wasbenzine helpt. de wasbenzine moet schoon zijn als er gespoeld is. Thinner maakt de rode verf aan de binnenkant los, dus niet gebruiken. Inwendig schoonspuiten met een drukreiniger zou wellicht kunnen... maar dat moet je wel met beleid doen. je weet dan wel dat alle losse delen (bladders) goed los zijn en eruit kunnen vloeien, waarna je wel goed moet drogen.
    Tanks hoeven niet perse een coating te hebben, naakt staal gaat ook vele jaren goed. (bijv VW T3 tank). Dat harmonieert prima met E10 wat ik vaker tank.

groeten,

Louis.
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Dank je voor de tips betreffende de tank Louis.

De carbs heb ik inmiddels weer op orde mbv een nachtje weken in WD40!! , borstelen, boenen, doorblazen en carb.reiniger van de sponsor (kwam vandaag binnen samen met de nieuwe pakkingen). Twee keer trappen en daar ging ie weer ! Natuurlijk nog wel alles afstellen .... maar eerst de tank.

Ik dacht al aan een nieuwe lining , maar "gewoon" blank is dus ook een optie ! Niet eens aan gedacht.

Dan zou goed spoelen en wat kogellager-kogeltjes inderdaad voldoende kunnen zijn om alle losse vellen en schilfers van de oude liner er uit te krijgen.

Reynout

• Lei_K
    Reacties: 173Gebruiker
    En natuurlijk nooit meer die troep tanken!
  • louisvanrijn
    Reacties: 201Gebruiker
    De inwendig naakte tank van de T3 kan je dus lassen (indien schoon) als er een gaatje in zit. Die tank roest van buiten af naar binnen omdat er modder verzameld tussen de tank en de chassis balk, wat een natte derrie blijft. Een ontwerpfout (of en ontwerp-item?) om nieuwe tanks te kunnen verkopen... Dit valt buiten het bestek van dit forum.

Groeten, Louis.
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Ik zou de coating van een R50 tank laten zitten mits het de rode variant is. Iets beters is er niet. Ik geloof dat de hobbyist een 3-componenten versie verkoopt die in de buurt komt.
  • marcel5858
    Reacties: 12Gebruiker
    Mocht je de motor vaker langer stilzetten zorg dan dat de tank vol zit om (water) condens te voorkomen en gebruik geen euro 95 maar super. Tap de vlotterkamers preventief af.