Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Welke types boxermotoren ?
  • Neck
    Reacties: 17Gebruiker
    Beste BMW boxerrijders, Ik heb dit jaar mijn R80 uit 1987 verkocht.
    De reden was dat ik weer eens iets anders wilde,voor volgend jaar.
    Het was een naked,zelf wat opgevrolijkt maar geen caferacer of zoiets.
    De R80 liep heel goed,maar een beetje tam.
    Ik had er nooit geen omkijken naar, olieen verversen en filter en rijden.
    Ik had in de voorvork progressieve veren gezet(van Hobbyist) en achter de standaard enkelzijdige veer gehouden.
    Maar vond de R80 een erg stugge motorfiets,eigenlijk oncomfortabel.
    Maar heb toch nog interesse in een BMW,een R100 waarschijnlijk.
    Mijn eerste vraag is,zijn al de boxers van BMW tussen 1980 en zeg maar tot het eind van de luchtgekoelde boxers productie zo stug geveerd.
    Mijn tweede vraag hoe zit het precies in elkaar met de motorblokken,het blok wat ik er in had was zogenaamd het vernieuwde blok geweest,hebben ze me eens verteld.
    Met zwart plastic luchtfilterhuis,en nicasil cilindervoeringen,klopt dat.
    Nu zie ik op verkoopsites de R boxers met zwart plastic luchtfilterhuis maar zie ze ook met aluminium luchtfilterhuis (wat ik mooier vind),zijn dit verschillende types motorblokken ?
    Het vreemde vindt ik dat de motoren zo,n beetje van de zelfde jaren zijn....
  • Ysengrimus
    Reacties: 146Gebruiker
    Ik heb o.a. een R 80 ST van '84 en die veert naar mijn idee niet stug. Progressieve veren voor geven altijd een wat stuggere vering. Staat de achterdemper wel in de goede stand?
    Je kan ook experimenteren met dunnere of dikkere voorvorkolie (5 W of 10 W bijv.) Bij mij maakte dat veel uit.
    Vanaf '83 ( meen ik ) kwamen de vernieuwde blokken met o.a. elektronische ontsteking, nicasilcilindervoering en een kunststof luchtfilterhuis.

    Nooit BMW? Op een dag rijd jij er ook mee!! Toen: R 75-5;R60/6, nu: R80 ST; R100RS, R65LS Gespann,K 100 LT.
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Vanaf 09-1980 werden o.a. de volgende wijzigingen door gevoerd: nikasil cilindervoering, elektronische ontsteking, lichtere koppeling, lichter vliegwiel, kunststof luchtfilterhuis, remcilinder op het stuur, brembo remklauwen en chokehendel op het stuur.

    De stuggere voorvorken kwamen met de wisseling naar de sachs-voorvorken (vanaf 1984) met een kortere veerweg dan voorheen.
    Naked r100rt 1979
  • Neck
    Reacties: 17Gebruiker
    Bedankt voor de info mannen,ben ik weer wat wijzer.
    Ik woon in Zeeland.
    Hier heb je wel wat bedrijven die in BMW Boxers doen,De Knalpot,Boxersteen etc.
    Hebben jullie nog tips die in BMW Boxers in het land?
  • R80
    Reacties: 72Gebruiker
    ik heb een R80 van 1991, fijne soepele comfortabele toermotor. en ik heb een R100R classic 1995, sterk ding, maar achter ongelofelijk knoerhard afgeveerd. heb instelling veerbeen aangepast maar blijft hard. En deze hebben achter te weinig negatieve veerweg, waardoor soms het achterwiel loskomt over een hobbeltje. Met duo rijder achterop gaat beter.