Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Generator lampje blijft branden
  • RoelofLouwes
    Reacties: 5Gebruiker
    Goedemorgen,

    Ik heb recent een motorblok revisie laten uitvoeren door de Hobbyist in Hunsel.

    Na montage van het motorblok en de bedrading ( met het WHB bij de hand en telefonisch consult met de Hobbyist) blijft het generator lampje branden.

    De motor zelf loopt prima en startte vrijwel direct na enkele omwentelingen van de startmotor.


    Na een korte rit van 10 km vond ik het voordeksel van het motorblok opvallend warm/heet aanvoelen. Dit viel mij op omdat we vrijwel direct na thuiskomst aan het sleutelen gingen.


    Ik heb dus 2 vragen .

    Hoe komt het voordeksel zo heet?

    En wie heeft nog een suggestie voor de generator lamp?


    Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

    Roelof Louwes
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    Uit mijn ervaring: De rotor heeft zijn remanent magnetisme verloren, toen de dynamo gedemonteerd was. Even 12V op het blauwe draadje van de rotor zetten (maar heel kort <1seconde) en dan doet de dynamo weer mee.
    R50/90S conversion
  • RoelofLouwes
    Reacties: 5Gebruiker
    Bedoelt u hiermee dat ik de + en - van de accu direct contact laat maken met het contact punt van de blauwe draad op de dynamo? Moet ik hiervoor nog veiligheid maatregelen nemen, alle andere draden op de dynamo ontkopppelen ? En wat is de kans op kortsluiting over de blauwe draad?
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    Zie blauwe pijl op het plaatje: Het blauwe draadje bij de koolborstels met aanduiding DF. Op de DF van de koolborstel moet je heel kortstondig even +12V op zetten vanaf de plus van je accu. Je kan voor de zekerheid het stekkertje van het blauwe draadje loshalen. Verder hoef je geen veiligheidsmaatregelen te nemen. Ik heb dit al vaker gedaan.

    (het kabeltje in de hand heeft er niets mee te maken, maar stond toevallig op deze foto)
    Dynamo.jpg
    600 x 450 - 43K
    R50/90S conversion
  • RoelofLouwes
    Reacties: 5Gebruiker
    Heb ik gelijk nog 2 vragen.
    Ik zie dat het driepunts contact de zwart/wit draad aan de buitenzijde, rood in het midden en groen aan de binnenzijde. Maakt de volgorde van deze drie draden uit?
    En moet deze volgorde ook op de diodeplaat?
    Morgen ga ik weer verder met de motorfiets, bedankt tot zover met de antwoorden !
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    De volgorde van de drie draden zwart/wit, rood en groen maakt niet uit.
    R50/90S conversion
  • jaap43jaap43
    Reacties: 494Gebruiker
    Ook al zou de rotor zijn remanent magnetisme verloren hebben dan nog. Als het laadlampje brand loopt er stroom doorheen en dat kan alleen maar naar de veldwikkeling (DF) van de rotor gaan.
    Ik denk dat er iets anders mis is. Op de diodeplaat zitten drie kleinere dioden die bij draaiende motor de veldspaning moeten leveren. Daar zal de fout zitten (losse draad).
    BMW R65 1985.
  • Jooo22
    Reacties: 77Gebruiker
    Schuur ALLE aansluitklemmen op zodat oxidatie weg is. Ook de stekkers en klemmen IN de houders. Relais...etc. En trek er eens aan om te zien.of ze wel in de houder blijven zitten. 1klem in de houder van.mijn stroom regelaar zat er niet meer vast in...dus als ik de houder monteerde schoof 1 klem er niet over zonder dat je het kon merken. Gevolg....18 volt ipv 13.5v.
    Geoxideerde klemmen startrelais zorgden voor niet werken startmotor. Ook even geduurd eer ik dat door had.
  • Mart2
    Reacties: 36Gebruiker
    Hier https://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=15294 (door Jan Keijzer) wordt uit de doeken gedaan hoe het Bosch Alternator systeem werkt en hoe je fouten moet zoeken.

    (Het enigste verschil tussen BMW en Guzzi is dat de diodenplaat bij BMW in het hete distributiehuis zit (en daardoor vaak de dioden kapot gaan). Bij Guzzi zit dit buiten in de rijwind.
    Electrisch is het identiek.


    Vraag:
    heb jij de draad van Df en D- (koolborstels) niet verwisseld bij de montage?
    Ook goed letten op de aarding van de diodenplaat.
    Voor de rest systematisch werken ; Je hebt wel een multimeter nodig.

    Mart
  • Kuijpers
    Reacties: 3Gebruiker
    Heb ook lang geworsteld met een opgloeiend laadstroom lampje. Nu eens goed gestructureerd aangepakt. Diode board bekeken, koolborstels. Daarna een testopstelling met de bedrading gemaakt. Haal de negatieve accuklem los , sluit een lamp bv 60W aan op de -/- van de accu en de D+ aan het diodeboard. Meet de spanningsval over de verbindingen. waar je een spanningsval hebt van 0.07 dan is dat onder volle belasting (280W) 0,35 V . Slechte verbindingen verbeteren en klaar.
    bekabeling.JPG
    600 x 444 - 36K
  • Kuijpers
    Reacties: 3Gebruiker
    zie schema