Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

remkracht verdwijnt langzaam
  • Jörgen
    Reacties: 5Gebruiker
    r80/7 (ATE remmen) , remolie ververst, remkabel aangespannen en stalen remleidingen gemonteerd
    Remde aanvankelijk prima, na een uurtje rijden valt de remkracht weg. Remhendel een nachtje dichtgeknepen, remt weer prima, tot er ongeveer een uurtje gereden is, remkracht weer volledig weg. Iemand suggesties? Alvast bedankt!
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    En geen lek, dan moet er toch ergens lucht in blijven zitten. Maar wel vreemd dat het pas na verloop van tijd opduikt.

Ik had zelf het probleem dat er net wat lucht in het voorstuk van de pomp, waar de leidingen er op zitten, bleef zitten. Kreeg het er pas uit nadat ik de pomp aan de achterzijde het gelicht (blokje tussen pomp en framebuis) om het reservoir als hoogste punt te krijgen. Tevens remolie met een grote injectiespuit vanaf beide klauwen omhoog gespoten om de luchtbel weg te "duwen" naar het reservoir.

Wie weet helpt dat bij jou ook.

Reynout
  • BepBep
    Reacties: 561Gebruiker
    Gokje.!
    Was het een gloed nieuwe bus remvloeistof?
    Bij een al langer openstaande bus remvloeistof word namelijk ook langzaam vocht opgenomen.
    Het spul heeft wat ze noemen een opzettelijk ingebouwd hygrisch vermogen.
    Langzaam maar zeker kan de vloeistof dan echter geen water meer in zich opnemen, en ontstaat er een druppeltje.
    Het verschijnsel lijkt nl op waterdruppeltje in de remolie dat na een paar keer flink remmen een dampbel vormt.
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Ik zou toch de aansluitingen van de stalen remleidingen eens goed controleren: ik denk dat er ergens een wartel nog een half slagje kan krijgen!
    Naked r100rt 1979
  • antoondegrom
    Reacties: 3Gebruiker
    @ Bep: De remvloeistof was nagelnieuw.
    @ OMarB: Aansluitingen zijn maximaal aangedraaid.

Dank voor de tip Reynout. Kunnen we eens proberen...

Andere suggesties??

• Hugo_Kramer
    Reacties: 147Gebruiker
    Een probleem bij de ate remmen is dat de ontluchtingsnippel op de klauw niet helemaal bovenaan zit, er kan dus een luchtbelletje in de klauw achterblijven. Als je de motor een nacht lang met ingeknepen rem laat staan zet je de luchtbel onder druk en zal die langzaam in de remvloeistof oplossen. Zodra je weer gaat rijden zal de lucht weer langzaam een bel vormen (zeker als de remvloeistof erg warm wordt)
    Oplossing:
    1) kantel je motor achterover zodat je voorwiel een flink stuk in lucht is ( ik denk een halve meter of zoiets) en ga dan opnieuw ontluchten
    Of
    2) laat je motor een nacht met ingeknepen remhandel staan zodat de lucht is opgelost en ga dan, voordat je gaat rijden, je remsysteem door spoelen met verse remvloeistof zodat je alle vloeistof waar lucht in zit opgelost eruit spoelt.
    Succes
  • PeterH
    Reacties: 974Gebruiker
    Vandaag koppelingskabel vervangen, knijp ik ook even de voor rem in, helemaal tot aan stuur! Herhaald knijpen hielp niet (wrijven ook niet trouwens) heb blijkbaar een hoofdrem cilinder klusje te doen....

met vriendelijke groet,

PeterH
    Gestripte gele 77er R100RS
  • PeterH
    Reacties: 974Gebruiker

@ Bep: De remvloeistof was nagelnieuw.
    @ OMarB: Aansluitingen zijn maximaal aangedraaid.

Dank voor de tip Reynout. Kunnen we eens proberen...

Andere suggesties??

Klinkt inderdaad als lucht, mogelijk vlak bij of in de klauw, remmen worden gebruikt, lopen mogelijk iets aan, klein luchtbelletje warmt op, zet uit en daar is het teruglopende remvermogen.

Ontluchten met het ATE systeem is inderdaad geen feest.

Met vriendelijke groet,

PeterH

Gestripte gele 77er R100RS
  • BepBep
    Reacties: 561Gebruiker
    Bep zei:

Gokje.!
    Was het een gloed nieuwe bus remvloeistof?
    Bij een al langer openstaande bus remvloeistof word namelijk ook langzaam vocht opgenomen.
    Het spul heeft wat ze noemen een opzettelijk ingebouwd hygrisch vermogen.
    Langzaam maar zeker kan de vloeistof dan echter geen water meer in zich opnemen, en ontstaat er een druppeltje.
    Het verschijnsel lijkt nl op waterdruppeltje in de remolie dat na een paar keer flink remmen een dampbel vormt.

Ik bedenk me net, dat een waterdruppeltje altijd onder in de remcilinder ligt.
    Als je normaal de remvloeistof ververst, via de ontluchtings-nippel zonder de zuiger er uit te nemen, blijft dus altijd de remcilinder vol met de oude vloeistof, en dus blijft ook een eventueel waterdruppeltje erin zitten.
  • antoondegrom
    Het was inderdaad nagelnieuwe remvloeistof.
    Nog geen succes met alle tips....... Ten spijt.

Ik denk er serieus aan om de rempomp aan het stuur te plaatsen, in plaats van onder de tank. (als ik zo'n systeem kan vinden). Nieuw kost hij 350 euro. Slik!
    En is dat dan garantie? Iemand die aanpassing ooit gedaan?
  • Hugo_Kramer
    Reacties: 147Gebruiker
    Waarom niet zelf de hoofdremcilinder reviseren? Ik heb het onlangs zelf gedaan, voorzichtig opgeschuurd, remcupjes gevonden op internet. Ik kan je nog niet vertellen hoe die werkt, want de R60/7 die ik aan het opbouwen ben is op dit moment nog vooral kisten vol onderdelen ;-)
  • OmarBOmarB
    Reacties: 556Gebruiker
    Ik heb die aanpassing twee jaar geleden gedaan. Meteen ook de voorvork vervangen voor die van een R100 van 1982 zodat ik ook dubbelzuiger Brembo remklauwen had i.p.v. de enkelzuiger Ate's (zie foto).
    5-IMGP7158.jpg
    600 x 425 - 54K
    Naked r100rt 1979
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    Het hoeft toch niet perse BMW te zijn? ander kijk je toch even voor een alternatief http://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=742_1352 Let wel op de diameter van de zuiger of het voor 1 of 2 schijven is
    R50/90S conversion
  • FrysteenFrysteen
    Reacties: 22Gebruiker
    Hallo Jörgen.

Ik las dat je de remkabel had aangespannen; heb je rekening gehouden met de speling van de hefboom op de remcilinder?
    Bij het boordgereedschap zit als deze nog compleet is een voeler met een dikte van dacht ik een 0,5mm.
    MVG BMW-er.
    IMG_0464.JPG
    800 x 450 - 19K
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Ik gebruik de pomp onder de tank in combinatie met dubbele brembo's, en kan dus de oude grepen en schakelaars gebruiken met de remkracht van de brembo's.

Is Ontluchten niet gelukt door de remolie via de ontluchters op de klauwen in te spuiten ?

Reynout
  • antoondegrom

@ Frysteen: Afstelling voor de hendel, kan je eens uitleggen wat daar van aan is, aub?
    @ Reynout: ontluchten hielp niet. Neen. Ik zou natuurlijk liefst Brembo's hebben. Maar die zijn toch niet te plaatsen op een wiel met spaken?.... Maar wel de meest interessante oplossing: BREMBO'S img class="emoticon" src="https://forum.hobbyist.nl//plugins/Emoticons/images/heart.gif" alt="
  • FrysteenFrysteen
    Reacties: 22Gebruiker
    Hallo, als ik mij nog kan herinneren bij mijn 80/7 dat er speling moest blijven tussen de hefboom en het huis van de remcilinder onder de tank.
    Hier zat bij het boordgereedschap een aparte voeler die hiervoor gebruikt werd.
    Groeten BMW-er
  • marcel5858
    Reacties: 12Gebruiker
    Mag ik opmerken dat remvloeistof expres water tot zich kan en moet nemen. Dat is ook juist de bedoeling om het kookpunt niet teveel laten te verlagen. Daarom is verversen om de zoveel tijd nodig/noodzakelijk.
    Vocht gaat ook via de remslangen heel zachtjes het systeem in. Ook via het potje.
    Waterdruppels zou dus niet mogelijk moeten zijn in een remsysteem.
    Vaak wil andersom ontluchten beter gaan, ik bedoel via de ontluchtingsnippels remvloeistof erin pompen met een grote injectiespuit bv.
    Het blijft een relatief onhandig concept met onhandig geplaatste nippels.