Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

electrisch/bedradingschema bmw r80rt uit 1983
  • MarkvandenCorput
    Reacties: 14Gebruiker
    beste forum leden,
    kan iemand mij helpen aan een elektrisch schema van een bmw r80rt uit 1983?
    dit daar ik deze aan het ombouwen ben naar een old school bike
    ik wil ook de gehele bedrading in een bakje maken onder het zadel ( dus alles vanuit de oude koplamp )
    incl moederbord en relais
    en heelf iemand hier ook ervaring mee?
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    Ik heb ook nog een schema voor een bobber. De uitgekleede versie. Ik hoop dat je in combinatie met het schema van Bep eruit komt.
    bedrading simpel.gif
    600 x 427 - 36K
    R50/90S conversion
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Mark,
    Geen ervaring met het verplaatsen van het moederboard maar wel met ombouw van moederboard naar zwevende zekering ( /5 serie uitvoering ).

    Verplaatsing van alles uit de koplamp ? Of ga je voor een model koplamp waar het gewoon niet in past ? Dat laatste zal eindigen in een vrijwel nieuwe draadboom, hetgeen op zich geen probleem is, vergt alleen wat meer uitzoek werk.

    Mijn manier van werken ;
    Vereenvoudig eerst het huidige schema tot de functies die je over wilt houden. Teken het dan opnieuw, waarbij je de componenten zo op het papier zet, zoals ze ook aan de motor komen te zitten. Je ziet dan ( na 2 of 3x opnieuw tekenen ) vanzelf de nieuwe draadboom ontstaan.

    Gewoon van start gaan en niet te grote stappen (lees veranderingen in het schema) in 1x willen.
    En met vragen kun je altijd hier terecht.

    Succes
    Reynout
  • MarkvandenCorput
    Reacties: 14Gebruiker
    Bedankt voor de reacties. Zeker met het schema ben ik al enorm geholpen. Op de r80rt komt een Daytona koplamp met hierin de kilometerteller en de controlelampjes. De koplamp is een stuk kleiner waardoor het moederbord niet meer past. Momenteel word er een nieuw vast subframe op gemaakt en hierna gaat alles naar de straler/poedercoater.
    In het subframe komt onder het zadel een electrobakje waarin ik alles wil wegwerken. Kortom de bedrading loopt dus straks naar achter ipv naar voren in de koplamp. Wanneer ik alles monteer op het frame en op het blok ga ik van lieverlee de bedrading omleggen naar achter nadat ik de ommanteling die de originele bedrading bij elkaar houd verwijderd heb. Dan zie in vanzelf wel welke kabels ik moet verlengen of vervangen.
    Ik wil wel de originele hand vaten met schakelaars gebruiken dus veel kan er niet vervallen behalve het klokje, voltmeter, originele teller unit en 1 claxon. Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie die kunnen vervallen of waar ik rekening mee moet houden? Wat ik denk dat zeker moet is een weerstand bij het kleine led controle lampje van de laadstroom daar anders de functie hiervan vervalt ivm laadstroom.
  • jaap43jaap43
    Reacties: 494Gebruiker
    Je weet de waarden, en anders kijken naar de afbeelding:
    LED-laadstroom.JPG
    600 x 369 - 30K
    BMW R65 1985.
  • MarkvandenCorput
    Reacties: 14Gebruiker
    Hoi Jaap, bedankt voor de reactie echter mijn electro kennis is niet van dien aard dan ik hier mee uit de voeten kan.
    Het nieuwe lampje ( klein led ) heeft een plus en min aansluitdraad. Kun je me van hieraf wat tips geven hoe verder?
    Vanuit het schema kan ik wel herleiden dat eea geschakeld is in de originele tellerunit en van ieder lampje 1 schakeldraad naar de connector gaat.
    Bep, heb je toevallig ook het overzicht met nummering wat bij de diverse onderdelen hoort?
    alvast bedankt voor jullie reactie.
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Ik weet zo niet wat er standaard onder de tank zit bij jouw bouwjaar. Handhaaf je de originele tank zodat wat daar zit kan blijven zitten ? Als het lichtrelais, het knipper relais en een tweetal zekeringen in dat bakje onderbrengt wordt het al een aardige afmeting vakje. Het moederboard (de printplaat) zou je kunnen vervangen of weglaten, de kabels vanaf de hangrepen en je controle lampje zul je toch al moeten verlengen naar achter waardoor je vast andere draadkleuren gaat toepassen. De toegevoegde waarde van de print vervalt daarmee grotendeels lijkt mij. 2losse zekeringhouders doen het dan net zo goed.
  • stefr100stefr100
    Reacties: 14Gebruiker
    Mark, ik heb hetzelfde gedaan zoals jij (nieuwe koplamp, nieuwe teller (motogadget) in de koplamp geïntegreerd, volledig nieuwe verkabeling en laadlampje vervangen door LED + weerstand. Wat ik wel gedaan heb, en wat ik sterk kan aanraden, is het gebruik van de motogadget stuurunit. Dit vereenvoudigt sterk de ganse verkabeling, geen relais meer nodig, en alles kan mooi onder het zadel. Als je die richting uit wil gaan, wil ik je wel mijn schema eens sturen.
    IMG_6001.JPG
    600 x 450 - 48K
    R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 + R100S '76 + R80 brat '79
    "Four wheels move the body, two wheels move the soul"
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    de controle lampjes kunnen in 2 groepjes samen genomen worden (even zonder het laad lampje) waarbij bij het ene groepje de +als gemeenschappelijke aansluiting heeft (neutraal, remlicht en oliedruk) de andere de - als gemeenschappelijke heeft (grootlicht, knipper) dat scheelt een paar lange draden naar achter

    het laadlampje zit tussen de spanningsreglaar en het diodeboard en heeft dus 2 draden nodig

    de LED werkt net als een diode en laad dus alleen stroom door (gaat hij branden) als de + op de anode zit, andersom blokkeert hij. zoek eens op dit forum want de details zijn dacht ik eerder al eens beschreven
    als de dynamo niet werkt moet hij dus gaan branden, de + heeft dan het accu niveau en niet de laadspannng

    ik heb toen zelf niet helemaal goed opgelet bij ht veevangen van d lamp door een led en weerstand, omdat ik het 3W lampje gewoon heb gehandhaaft (lamphouder in de achterkant van de koplamp ala de /5 serie.)
  • MarkvandenCorput
    Reacties: 14Gebruiker
    Al met al veel bruikbare info thnx. Stef, ik heb op Youtube eea bekeken mbt motogadget stuurunit wat mij toch wel aan het nadenken zet om eventueel voor deze oplossing te gaan. Zou je mij het schema willen doormailen. Mijn mailadres is mvdc2013@gmail.com
    Ondanks het een beste aankoop is ( ong 250,00 euro ) gaat het wel veel ruimte besparen en wellicht een eenvoudigere kabelboom.
  • stefr100stefr100
    Reacties: 14Gebruiker
    Marc, ik heb je mail met alle info gestuurd.
    R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 + R100S '76 + R80 brat '79
    "Four wheels move the body, two wheels move the soul"
  • BMWconversionBMWconversion
    Reacties: 189Gebruiker
    Motogadget unit: Ik vind het een hoop geld voor een verbindingskastje. En dan moet je nog steeds een plek vinden voor de spanningsregelaar en het startrelais. Ik heb een instelbare spanningsregelaar genomen. Die is veel kleiner dan de originele. De spanningsregelaar en 2 relais (1 voor ontsteking en 1 als startrelais) zitten op een aluminium plaat onder de tank. Deze plaat is tevens knooppunt van alle aard (min) kabels.
    R50/90S conversion
  • stefr100stefr100
    Reacties: 14Gebruiker
    Met de m-unit heb je géén relais meer nodig. Kan direct magneetspoel op starter schakelen en heeft ook een gestuurde uitgang voor de ontsteking. Spanningsregelaar zit bij mij nog steeds op originele plaats, onder de tank.
    R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 + R100S '76 + R80 brat '79
    "Four wheels move the body, two wheels move the soul"
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    het bmw startrelais bevat ook een beveiliging tegen het bekrachtigen van de startmotor als het blok loopt. zit dit ook in de m-unit ?
    anders liet ik het bmw relais en bedrading mooi in het circuit zitten.
  • JafethJafeth
    Reacties: 2Gebruiker
    is het mogelijk om het originele knipperlicht relai te vervangen door een ledrelai of zitten daar nog meerdere dingen op aangesloten?

    Groet, Jafeth Kaaijk.
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Ja dat moet kunnen, mogelijk zit er bij jouw een alarm-licht schakeling bij op. Kijk in het schema van bestaande situatie en vergelijk dit met het schema op het nieuwe relais.

    Opmerkingen. Ik weet niet welk type je hebt, maar het knipper relais op mijn 1980 R80 reageert niet anders met een kleinere belasting (ik gebruik maar 1 st 10Watt lampje per kant , waar er normaal 2st van 21 Watt op zitten) en hij knippert normaal.
    Voor je wat veranderd dus eerst even proberen met de (12v) led op je bestaande relais zou ik zeggen.

    Succes
    Reynout
  • Hugo_Kramer
    Reacties: 147Gebruiker
    Een mogelijk probleem zou kunnen zijn dat het controle lampje het niet meer goed doet, dat zit namelijk tussen de beide zijden aangesloten. Doe je de ene knipper aan dan loopt er ook stroom door het controle lampje via de andere zijde naar de massa. Omdat de 2x21 watt lampjes een veel lagere weerstand hebben dan het controle lampje, valt de meeste spanning over het controle lampje, daardoor brand dat fel, en de knipper kant die niet aan staat nauwelijks.
    Met led lampje is dat heel anders, die gebruiken veel minder vermogen, dus trekken minder stroom, en daardoor zal het controle lampje het niet of nauwelijks doen.
    Een oplossing zou kunnen zijn om het controle lampje naar de massa te schakelen en via 2 diodes op de 2 kanten van de knippers aan te sluiten.
  • schrijverschrijver
    Reacties: 399Gebruiker
    Het controle lampje heb ik inderdaad opgelost door links en rechts via een diode op het lampje te zetten. Is een eenvoudige oplossing zonder moeilijke schema's.

    Dat controle lampje is bij mij dus juist een led, waar de knippers nog gloeilampjes zijn.