Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

lekkage brandstof uit stationairschroef
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    Hallo allen

    sinds een jaar rijd ik met veel plezier zo af en toe op mijn bmw r60/5. Wil nu wat onderhoud laten plegen en ook wat zelf doen. Er is enige lekkage bij mijn carburateurs. Heb de boel eerst eens goed schoongemaakt en toen zag ik duidelijk dat er lekkage is bij de stationair stelschroef. Als ik deze er in draai zonder veer dan zit deze ook best wel losjes..... Moet het normaal goed afdichten? kan je een soort dikvet op schroefdraad smeren? Het is echt niet zo dat het eruit druppelt...valt allemaal erg mee..het is meer zweet lekkage....vervelender vind ik meer de reuk.... Kan er echt helemaal niets over vinden op internet...wie weet meer? Bedankt Bor
  • r90sr90s
    Reacties: 197Gebruiker
    Beste bor

    Als eerste zou ik even controleren of de vlotter nog goed functioneerd / niet lek is.

    vr. gr. René
    R90S
  • Boxer-BakraBoxer-Bakra
    Reacties: 373Gebruiker
    Zit de O-ring nog wel rond de regelschroef !
    R50--- R69--- nu R45 / 26kw. Snorfiets.
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    hallo dank voor eerste reacties....de lekkage komt echt uit de regelschroef....heeft dat dan ook te maken eventueel met de vlotter..??? En er zit absoluut geen O ring rond de regelschroef...hoort er daar 1 te zitten? ook bij de mengselafstelschroef ?
  • Boxer-BakraBoxer-Bakra
    Reacties: 373Gebruiker
    Ja Bor er zit een O-ringetje rond de mengselregelschroef . Setjes met O-ringen en pakkingen zijn bij Hobbyist te bekomen . Wel carburator type doorgeven ,
    1074390_530430247018187_487398706_o.jpg
    600 x 353 - 15K
    R50--- R69--- nu R45 / 26kw. Snorfiets.
  • Boxer-BakraBoxer-Bakra
    Reacties: 373Gebruiker
    Even herstel !! Je hebt geen vacuum carburators , maar gewone Bing's met de gaskabel direct aan de gasschuif " Dat veranderd de zaak !! Vlotter niveau . Oude vlotters raken verzadigd met brandstof dus minder drijf vermogen resulteren in een te hoog benzine niveau . Lijkt me raar dat zich dat langs de luchtregelschroef openbaart . Heb helaas geen doorsnede foto van je carburator . Zoek het inwendig bij eventuele O-ringetjes rond sproeierhouders
    R50--- R69--- nu R45 / 26kw. Snorfiets.
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Bij de oude swingarm-types is lekkage door die schroef niet abnormaal als de motor op de jiffy staat. De Bings van jou zijn van een zelfde ontwerp.
    Wel verdient het aanbeveling om je vlotters te checken op verzadiging/lekkage en op juiste hoogte.
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    wat is een jiffy? is dat de bok? daar staat de moter wel op bij stilstand. Heb inderdaad de oude bing carburateurs.... Was van de week bij motorzaak voor nieuwe naald en pakkingen. Ik geloof dat de technische man daar zei dat de vlotters van schuim zijn en niet kunnen verzadigen...
  • Boxer-BakraBoxer-Bakra
    Reacties: 373Gebruiker
    Nou Bor ,het zijn juist de vlotters van schuimmateriaal die na lange tijd zich langzaam volzuigen met brandstof . Jiffy is een zijstandaard waarmee de motor scheef hangt , en er wel eens een druppie brandstof lekt .
    R50--- R69--- nu R45 / 26kw. Snorfiets.
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    aha ok....had er wel al eerder van gehoord....Dus nieuwe vlotters...kan je het controleren dat van die verzadigde vlotters? kan je ze een paar uur in de zon leggen? IK heb nu wel nieuwe naalden gehaald...deze wil ik binnenkort monteren...maar afstellen van de vlotters, geen flauw idee hoe dat moet....moter staat vrijwel nooit op de zijstandaard.
  • Boxer-BakraBoxer-Bakra
    Reacties: 373Gebruiker
    Bor : Ik weet niet hoe het bij jou carbs. zit , maar kijk eens of er losse mengbuisjes in zitten waar de naalden in vallen . Als je de hoofdsproeierhouder er uit draaid zitten ze op het eind , en daar valt de naald in als de gasschuif zakt. Deze buisjes slijten ovaal uit en dichten niet meer af bij gas dicht . Kijk ook goed vooraf in welke positie de naald nu in de gasschuif zit ,even lengte die uit de gasschuif komt opmeten . Normaal gezien naald een kwartslag draaien , en dan kun je ze eruit trekken. ( zie platte kanten en groefjes in nieuwe naald). Vlotters gewoon monteren zo uit het doosje , wel de vlotternaaldjes controleren ( puntjes , beschadigingen) Je zou geholpen zijn met een afbeelding in onderdelen van jou type carburator , dan zou je eventuele O-ringetjes ook zien . Haal ze stuk voor stuk apart uit elkaar zodat geen onderdelen omgewisseld worden van links naar rechts. Als je de mogelijkheid hebt , blaas het lege carburatorhuis goed door met perslucht in het byzonder de fijne kanaaltjes .Op de zijkant van huis staat een nummer 1/26/111 of iets in die richting , geef dat altijd door aan ons en bij onderdelen bestellen. Mischien heeft iemand dan wel een afbeelding voorhanden. Succes !!
    104_1.gif
    600 x 696 - 67K
    R50--- R69--- nu R45 / 26kw. Snorfiets.
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    hoi...heb de boel eens uit elkaar gehaald. De vlotter ach kan er niets verkeerd aan vinden. Piepschuim is niet meer wit maar midden grijs. Je ziet wel duidelijk de schubben van het piepschuim...wel zie ik duidelijk daar waar de naald tegen een ijzer plaatje van het vlottermechanisme komt een holletje. Heb wel het een en ander gelezen over bijbuigen enzo...maar weet niet of ik dat zie zitten....ik denk dat ik voor een andere vlotter ga....of ??? Blijft vreemd dat de lekkage zich concentreert bij de stationairschroef en niet onder aan het bakje hangt...
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    met vlotter naar moterzaak bmw gegaan. De oude woog 10 gram, de nieuwe woog ook exact 10 gram. Er werd niet vreemds aan ontdekt...heb het plaatje die tegen vlotternaald drukt..een ietsje meer uit elkaar gebogen....nieuwe vlotternaald gemonteerd en nieuwe pakkingen. Daarna startte die niet meer....kortom te ver gebogen...plaatje van vlotter een ietsje teruggebogen en toen startte die prima...toen met de kennis die ik heb de mengselschroef allereerst gesteld op hoogste toerental en vervolgens de stationair schroeven. Vooralsnog geen lekkage (ook geen lang stuk gereden)...en de moter loopt heel aardig en trekt veel beter... Merkte dat de carburateur een beetje los zat van de cilinder. Je kon deze licht verdraaien...Heb de boel gedemonteerd. Er zit een bruine, ja hoe noem je dat...pasbuis ?? nr 49 op de tekening van doorsnede carburateur. Deze is gescheurd....Hoe werkt deze pakking/pasbuis....moet je die eerst vastlijmen? als ik de klem vastdraai dan zit de carburateur wel goed vast aan de pasbuis maar vervolgens kan ik deze toch draaien op de aansluiting van de cilinder...wat moet ik doen om de boel gewoon goed vast te krijgen?

  • Boxer-BakraBoxer-Bakra
    Reacties: 373Gebruiker
    Die pasbus 49 is van kunsstof bakkeliet of zo ?? . Deze remt de warmte overdracht van cilinderkop naar carburator af , anders zou je benzine te warm worden . Lijm lost op door benzine . Probeer iets met aluminium keuken folie der tussen , is een paardenmiddel maar is benzine bestendig.
    R50--- R69--- nu R45 / 26kw. Snorfiets.
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    ja inmiddels gevonden...ze noemen het een isolatiebus....ik ga er maar gewoon twee van bestellen...zit het weer een tijd goed...dank je! Inmiddels ook een afspraak om kleppen en ontsteking te stellen en de carburateurs synchroon. Nu beidde carburateurs eraf zijn kan je goed zien of het synchroon loopt...
  • Boxer-BakraBoxer-Bakra
    Reacties: 373Gebruiker
    Bij jou kun je prachtig zien of de gasschuiven gelijktijdig open gaan als je de buizen naar luchtfilter even weg laat ! Succes .
    R50--- R69--- nu R45 / 26kw. Snorfiets.
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    ja dat kan je dan zeker goed zien...inmiddels ook gezien dat het niet aan de isolatiebus / pasbus ligt maar aan het gedeelte dat uitsteekt uit de
    cilinder waar de carburateur opschuift...dat zit dus los...er zitten twee inkepingen in...kan je daarmee het vastdraaien...gekke is dat het zowel linksom als rechtsom is vast te draaien...?? moet het op een speciale stand staan..??
  • PeterH
    Reacties: 974Gebruiker
    Rechtsom is vast.

    Met vriendelijke groet,

    PeterH
    Gestripte gele 77er R100RS
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    hoi peter dank je...had het inmiddels ook rechtsom vastgedraaid...vandaag een stuk gereden....en geen lekkage meer....hoewel het ook al heel weinig was. Maar nu wil ik de boel nog afstellen tenminste de stationair en mengsel schroef. Had het nu zo gedaan...stationairschroef beidde kanten min of meer zelfde ingedraaid...moter gestart....eerst stukje warmgereden, gestopt en toen de mengsel schroef zo verdraaid dat hoogste toerental ontstond...dat vervolgens ook aan de andere kant gedaan....toen de stationairschroef uitgedraaid aan beidde kanten evenveel zodat de moter rustig en mooi langzaam stationair liep.....Dacht dat alles nu mooi stond...maar toen weer gedraaid aan mengselschreof en ging de moter toch weer hoger stationair lopen....Heb gelezen dat je eerst de mengselschroef zo moet afstellen dat hoogste toerental ontstaat...kan je dat doen terwijl de andere cilinder niet loopt..?? (door de bougiekabel los te trekken)...of is dat slecht als de moter op 1 cilinder loopt?.... Nu ja wat is de exacte procedure ??? kan me ook voorstellen dat je eerst de kleppen stelt en de ontsteking op tijd moet zetten...
  • BepBep
    Reacties: 561Gebruiker
    Voordat je het mengsel afsteld, eerst alle andere mogelijke dingen afstellen, verversen en vernieuwen!
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    ok ga ik doen....! heb afspraak bij de dealer
  • josje22
    Reacties: 63Gebruiker
    hallo Bor en iedereen die dit leest,

    Ik heb ook een R60/5 ('71) met bing slide carb. Ik wilde ook wel eens weten hoe je nou die carbs goed moet afstellen. Dit heb ik verzameld van internet/Clymer/peters handboeken:

    -----Carb afstellen -----
    1- mengschroeven instellen volgens "boekje", 1/4 - 1.1/4 (peters) of 1/2 - 1.1/5 (hayes)
    2- stationairschroeven instellen op ongeveer 1000 toeren
    3- motor warm laten lopen, ritje maken 20 minuuten
    Volgens Peters kan je nu het best per cylinderwerken, dus op 1 cylinder.
    => Is dit nodig/beter/makkelijker?
    4- mengschroeven in/uit draaien tot hoogste toeren stationair
    5- 1/8 tot 1/4 rotatie verder dicht draaien voor beetje rijkere instelling
    =>(ik dacht dat open draaien voor een rijkere mix zorgde, wat is nu juist?)
    6- stationairschroeven opnieuw instellen op ongeveer 1000 toeren
    7- herhalen 4/5/6
    ----- Carb synchroniseren volgens meneer Harris -----


    1a- stationairschroeven bijstellen dmv Bougies kortsluiten en op 1 cylinder dmv bougie verlengers
    http://www.northwoodsairheads.com/Tools.html
    BMW Airhead Carb. Sync. Adapters
    2b-stationairschroeven bijregelen totdat het aan beide kanten even lang duurt (bij het kortsluiten) dat de cylinder dreigt uit te vallen.
    1b- Of, alsje die dingen niet hebt, net zolang blijven draaien, en de hoofd tussen de knalpijpen hangen totdat jhet geluid precies gelijk is.

    Mijn vraag is:
    Is dit nu DE juiste manier? Zo nee, hoe moet het dan wel?

    met vriendelijke groet,

    Oskar
  • josje22
    Reacties: 63Gebruiker
    hier nog een plaatje van mijn gummikuh vriend (als het lukt)

    oskarimage
    DSC05193small.jpg
    600 x 399 - 53K
  • josje22
    Reacties: 63Gebruiker
    ps. Heeft de hobbyist deze bougie-verlengers?
    (maar eventjes bellen dan)

  • josje22
    Reacties: 63Gebruiker
    Ik heb net gebeld met de hobbyist, maar ze hebben het niet. Weet iemand waar je deze staafjes kan kopen?
  • janrebjanreb
    Reacties: 263Gebruiker
    Ik heb zelf verlengers gemaakt. Daarvoor heb ik de complete centrale electrode van oude bougies gebruikt (porcelein kraken). Die electrode schroef je op de bougie met het oorspronkelijk meegeleverde tonnetje, Op de verlenger prik je de bougiedop.

    Reyer R80 1985 1000cc Siebenrock met s-kuipje
  • PeterH
    Reacties: 974Gebruiker
    Zo heb ik ook een paar in elkaar geknutseld.

    Met vriendelijke groet,

    PeterH
    Gestripte gele 77er R100RS
  • josje22
    Reacties: 63Gebruiker
    ben weer bezig met afstellen carbs,
    Ik begin met de luchtschroef op de basis stand te zetten (1 rotatie uit)
    Nu draai ik rechtsom (naar binnen) en mijn torental gaat omlaag, dus dat weer naar links (naar buiten) en het toerental gaat weer omhoog. Maar als ik de luchtschroef verder naar buiten draai moet (volgens de regels) het toerental weer ergens omlaag gaan, en er vervolgens middenin gaan zitten. Maar ik heb de hele schroef er al bijna helemaal uit gedraaid (4 rotaties of zo) en het toerental zakt maar niet. Wat is hier aan de hand? Ik snap er niks meer van.

    josje22
  • harmnooy
    Reacties: 11Gebruiker
    Bougie verlengen? Plaats het aluminium dopje dat vaak geleverd wordt met nieuwe bougies en schroef hier een draadeind in van ca.5cm. De schroefdraad op de bougie is standaard M4.
  • Ton
    Reacties: 232Gebruiker
    Persoonlijk vind ik het kortsluiten van één bougie om je carburateurs af te stellen maar een vreemde methode. Ik stel altijd af met beide cilinders werkend met goed resultaat.

    Groeten, Ton
    R80/7, 1979
  • bor
    Reacties: 38Gebruiker
    inmiddels de moter laten afstellen bij BMW dealer, loopt weer fantastisch! heel blij mee.....
  • josje22
    Reacties: 63Gebruiker
    Ja maar hoe deed de dealer dat dan?

  • josje22
    Reacties: 63Gebruiker
    Is er iemand, niet te ver van Amsterdam die bereid is mij te laten zien hoe het afstellen van de bing slide carb het best af te regelen is? Dit zou ik graag eens willen zien, dan schrijf ik een handleiding 'voor dummies' voor op dit forum, inclusief foto's. Graag.

    Met vriendelijke groet,
    Oskar
    Bmw r60/5 swb 1971
  • Thijs107
    Reacties: 30Gebruiker
    Dit bericht schrijf ik omdat ik dit gesprek niet meer terug kan vinden... Ik ben digibeet