Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Rotor defect?
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Zo als ik in een ander topic al eens vermeld had, laad mijn dynamo van de R 51/3 niet bij.
    (Gelijkstroomdynamo Bosch GE60/6/1700/R5). Laad controle lampje gaat wel uit bij draaiende motor.
    Vanavond dus de dynamo maar eens gedemonteerd en visueel geinspecteerd. Volgens mij heb ik de oorzaak gevonden; defecte rotor. Aan de onderkant van de rotor (zie foto) zijn de windingen op een bepaalde plaats erg beschadigd. Ik weet niet of het duidelijk op de foto te zien is. Het lijkt er op dat de rotor op dit punt een keer gevallen is. Wanneer ik hier met de multimeter de weerstand tussen twee naast elkaar gelegen draden meet is deze nul. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het laad probleem?

    Frits
    image.jpg
    600 x 450 - 29K
  • AdriaanKragten
    Reacties: 91Gebruiker
    De weerstand tussen twee naast elkaar liggende draden zal altijd erg laag zijn en is zo laag dat hij met een normale universeelmeter niet nauwkeurig te meten is. De weerstand van de meetdraden is al hoger en ongeveer 0,6 OHm voor meetdraden van ongeveer een meter lang. Uit deze meting is dus niet af te leiden of de wikkeling echt kapot is.

    Ik neem aan dat er twee koolborstel op zitten die precies onder een hoek van 180° tegenover elkaar zitten. Wat je kunt doen is de weerstand meten tussen twee tegenover elkaar liggende lamellen van de collector. Deze weerstand zal hooguit een paar Ohm zijn. Je moet voor alle tegenover elkaar liggende lamellen dezelfde weerstand meten. Als er een combinatie veel lager is dan zit er kortsluiting in die winding. Als de weerstand oneindig is dan is die winding ergens onderbroken. Bij een onderbroken winding kan het zijn dat de winding zelf nog heel is maar dat de soldeerverbinding aan de collector losgegaan is. Dat is te repareren.
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Adriaan,

    De koolborstels zitten niet onder een hoek van 180 gr. maar onder 90 gr. Dus moet ik de lamellen ook onder 90 gr. meten neem ik aan?
    image.jpg
    600 x 450 - 44K
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Is dit de bedoeling bij het doormeten van de spoel?
    image.jpg
    600 x 450 - 33K
  • jaap43jaap43
    Reacties: 494Gebruiker
    Ja.
    BMW R65 1985.
  • AdriaanKragten
    Reacties: 91Gebruiker
    Als de borstels onder 90 graden zitten dan moet je inderdaad onder 90 graden meten. Je moet dan echter wel de juiste 90 graden nemen. Als de meting volgens de foto met het rode contact links overal een oneindige weerstand geeft dan heb je de verkeerde spoeleinden. Je moet dan het rode contact rechts houden (en het zwarte onder).
  • AdriaanKragten
    Reacties: 91Gebruiker
    Ik heb me af zitten vragen waarom de borstels onder 90 graden en niet onder 180 graden zitten. Bij borstels onder 180 graden heb je een 2-polig anker en zitten er in de stator twee spoelen die het magneetveld opwekken (of twee magneten bij een permanent magneet gelijkstroomdynamo). Bij borstels onder 90 graden heb je een 4-polig anker en zitten er in de stator vier spoelen. Maar bij een 4-polig anker had ik ook vier borstels verwacht. Als er maar twee borstels in zitten dan wordt ook maar het halve vermogen opgewekt omdat gedurende de helft van de tijd een 90 graden ankersegment geen stroom levert.
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Ik kan op elke positie meten, maar ik meet nergens enige weerstand! Dus op elke willekeurige positie staat de multimeter op nul ohm.
  • jaap43jaap43
    Reacties: 494Gebruiker
    Op welk bereik heb de schakelaar van de multimeter staan?
    BMW R65 1985.
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Op mijn multimeter staan de volgende bereiken:

    20 M, 200 K, 20 K, 2000 en 200.
    Op de stand 200 meet ik op alle posities 0,3. Op de overige standen 0.
  • AdriaanKragten
    Reacties: 91Gebruiker
    Een lage weerstand moet je meten voor de laagste stand van de ohmmeter en dat is dus 200 Ohm. Maar een stand van 200 Ohm is toch nog erg hoog als je weerstanden van rond een ohm wilt meten. Het hangt af van de kwaliteit van de meter of je nog een betrouwbare meting krijgt. Ik heb zelf een professionele multimeter waarmee op de stand 200 Ohm lage weerstandswaarden toch nog heel aardig gemeten kunnen worden. Bij mij is de weerstandswaarde van de meetkabels ongeveer 0,6 Ohm. Als jij voor alle spoelen 0,3 Ohm meet hoe hoog is dan de weerstand van alleen de meetdraden? Het kan zijn dat je met een goedkope multimeter lage weerstandswaarden gewoon niet kunt meten.

    Als het meten van de weerstand op deze manier niet lukt dan kun je nog iets anders proberen. Je neemt een 12 V accu en een 12 V lamp en zet de lamp en een amperemeter in serie met de spoel die je wilt meten. Als alle spoelen goed zijn dan meet voor elke spoel je dezelfde stroom.
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    De weerstand van alleen de meetdraden is 0,2 ohm.
    Denk dat de multimeter dus niet nauwkeurig genoeg is.
    Zal eens proberen of het met de accu, lamp en amperemeter gaat lukken.
    Dank voor de tips.
  • jaap43jaap43
    Reacties: 494Gebruiker
    Nu er toch over multimeters gesproken wordt iets over de nauwkeurigheid en de soort fouten die eigen zijn aan digitale meters.

    Er is de fout die door de tolerantie en de veroudering van de gebruikte electronica-onderdelen ontstaat en die zal tussen +/- 0,5 en 1,5 % van de aanwijzing zijn, afhankelijk van de prijs van het apparaat. Bij weerstandsbereiken is deze fout meestal nog hoger. Bij mijn toch wel dure multimeter is die daar 2 %.

    Verder is er nog de afrondingsfout van het display en die is +/- 1 digit, dus het laatste cijfertje kan iets te veel of te weinig aanwijzen. Aangezien in het 200 (eigenlijk 199,9) Ohmbereik die 0,3 Ohm het laatste cijfer is kan hier al een behoorlijke afwijking af te lezen zijn.

    Voor bijna alle metingen aan motoren zijn zelfs de goedkoopste digitale meters ruim voldoende, alleen bij deze lage weerstandswaarden zal je dan de wat grotere fout moeten accepteren en kan je er rekening mee houden. Zelfs de duurste meters meten in het weerstandsbereik ook de weerstand van de meetsnoeren mee.

    Jaap.
    BMW R65 1985.
  • Gosselaar
    Reacties: 58Gebruiker
    Heb ook nog een paar tips in verband met het anker. De collector controleren op de soldering van de draden aan de lamellen, is het op deze punten iets te warm geweest dan zie je een tinspoor binnen in de dynamo/borstel huis rond geslingerd en zal er, als de rest nog goed is, opnieuw gesoldeerd kunnen worden. Tussen de lamellen met een zaagblad van de juiste breedte het geleidende vuil verwijderen en sleuven weer op juiste diepte brengen zodat je een goede meting kunt doen. Overigens kun je het beste tegen over elkaar, 180 graden, de meting doen want de windingen zijn steeds doorgelust, wat wil zeggen dat de winding van een lamel steeds aan de naastgelegen lamel ligt en er bij 180 graden meting de meeste windingen liggen. En een meting tussen collector en de as z.g. op massasluiting controleren.
    Wie kent ze nog, derde borsteldynamo`s tot de jaren 1950/60, geen spanningsregelaar nodig want daar zorgde de derde borstel voor, alleen een automaat voor de verbinding tussen dynamo en accu. Heeft deze motor soms ook een op dit systeem lijkende lading en spannings regeling, maar dan met twee borstels en op een door de fabrikant berekende afstand van elkaar.
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    De soldering van de draden aan de lamellen is prima.
    Tussen de lamellen zit inderdaad veel vuil, tot op gelijke hoogte van de lamellen. Zal dit proberen te verwijderen.
    Zoals eerder vermeld heb ik wel een beschadiging op een positie van 5 draden gevonden. Op deze plek is de isolatie verdwenen en maken de 5 draden onderling contact.
    Kan dit de oorzaak van het niet functioneren van de dynamo zijn? Ik heb de foto nog eens bijgevoegd. Hoop dat de beschadiging hier te zien is. (Wikkelingen aan onderzijde)
    image.jpg
    600 x 450 - 29K
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Maar je laadstroomlampje gaat wel uit(!?!?!). Is je accu wel in orde? Zit er nergens een zekering die geploft is?
    En functioneert je regelaar?
    Is het antwoord ja, nee, ja dan zou ik op zoek gaan naar een ander anker.
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Laadstroom lampje blijft heel licht branden. Bij stationair brand het, maar bij toeren gaat hij (bijna) uit.
    Accu is nieuw en ik heb op de R 51/3 slechts 1 zekering die ook goed is. De regelaar is nieuw (electronisch).
    Zal dus toch maar proberen om het anket te testen zoals Adriaan voorstelde.
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Ik heb inmiddels het anker vervangen door een goed exemplaar.
    Nu heb ik echter het volgend probleem:

    1) Contact aan, laadcontrole lampje brand.
    2) Bij stationair toerental meet ik ca. 7,2 volt, laadcontrole lampje blijft branden.
    3) Bij verhogen van toerental loopt spanning op tot ca. 10 volt, controle lampje gaat langzaam uit.
    4) Bij maximaal toerental begint het controle lampje snel te knipperen. Spanning gemeten op de accu blijft ca. 10 volt.

    Op de elektronische regelaar zit een stelschroefje voor de spanningsregeling. Verdraaiing hiervan heeft geen effect op de uitgaande spanning.

    Kan ik een aansluitfout gemaakt hebben?
    Heeft iemand een idee waar ik het probleem zoeken moet?

    Frits
  • RudiRudi
    Reacties: 23Gebruiker
    Frits,

    Als ik je verhaal lees en zie dat je geen originele spanningsregelaar hebt. lijkt het wel of deze voor 12 volt is. De accuspanning mag nooit 10 volt worden voor een 6volt installatie.
    Ook kan de controlelamp aansluiting anders zijn.
    R100RS 1977, R100RS 1981(Cafe-Racer)
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Dag Rudi,

    De spanningsregelaar is wel voor 6 volt. Zou natuurlijk kunnen zijn dat deze defect is. Is het mogelijk om alleen deze regelaar te testen wanneer deze gedemonteerd is?
    image.jpg
    600 x 399 - 38K
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Ze zijn wel te testen, maar niet zo eenvoudig omdat de regelaar werkt in combinatie met het veld van de dynamo en de accu. Regelaar werkt niet met lege accu. 7,2V is wel de juiste spanning.
    Lijkt toch een verkeerde aansluiting.
    Overigens zweer ik bij een mechanische regelaar omdat die het ook doen bij een lege accu.
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Dag Coen,

    Ik heb hier nog een oude mechanische regelaar liggen.
    Zal deze monteren en uit proberen.
    Moet echter eerst nog even een weerstand kopen, aangezien de oude keramische kapot is.

    Frits
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Heeft er iemand misschien een aansluit schema van de mechanische regelaar op de dynamo?
    Ik heb wel een totaal aansluit schema, maar geen van de mechanische regelaar.

    B.v.d

    Frits
    image.jpg
    600 x 336 - 32K
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Dag Coen,

    Dit schema ken ik. Hier staat echter ook niet de aansluitingen van de mechanische spanningsregelaar op.

    Frits
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Ik zal morgen eens op de mijne kijken!
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Dat zou mooi zijn. Een foto is evt. ook prima.
    Heb jij de keramische weerstand er nog op zitten of is deze ook vervangen door een nieuwer exemplaar?
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Alles origineel! Werkt nog steeds na 50 jaar!
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Dit is de spanningsregelaar die ik nu wil uitproberen.
    Er zitten drie aansluitingen op; 51, + en F.
    Er zitten twee montage gaten op, 1 is geïsoleerd t.o.v. de dynamo, de andere niet. (Rechts op de foto). Dient deze ook geïsoleerd te zijn of maakt dit niet uit?
    image.jpg
    600 x 450 - 38K
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Dit heb ik gevonden en gefotografeerd imageimage
    image.jpg
    600 x 450 - 35K
    image.jpg
    600 x 450 - 27K
    image.jpg
    600 x 450 - 34K
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Dank je Coen! Denk dat ik hier wel wat mee kan.
    I.v.m. werkzaamheden heb ik op dit moment even geen tijd om de regelaar aan te sluiten, maar ik hou me op de hoogte!

    Frits
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    En ja hoor, het is gelukt!
    De oude spanningsregelaar, die ik hier nog had liggen, werkt tot nu toe perfect.
    Ik heb alleen een nieuwe weerstand moeten plaatsen, aangezien de oude keramische gebroken was. Bij stationair toerental geeft de dynamo zo,n 6,2 volt en bij verhoogd toerental loopt het voltage op tot zo,n 7,6 volt. Bij stationair toerental licht het laadstroomlampje nog op, maar gaat uit bij verhoging van het toerental.
    Ik ga ervan uit dat dit voldoende is. Moet nu alleen nog even kijken hoe de spanningsregelaar in de praktijk zich gaat ik heb hier ook nog informatie gevonden m.b.t dit thema: http://www.snafu.org/restore/uandm_bmw_v1.pdf

    Frits
    image.jpg
    600 x 450 - 43K
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Zeer helder stuk!! Mooi dat het weer werkt. Nu met gekruiste vingers de wijde wereld in!
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Heb nu weer het volgende probleem.
    Zoals gezegd leek alles prima te werken; spanning op de accu ca. 7,2 volt, verlichting, remlicht alles werkt.
    Wanneer ik nu even een minuut of 10 ga rijden, dus ook af en toe wat hoger in de toeren, brand de zekering door. Motor blijft wel normaal lopen.
    Er zit nu een 10 ampère zekering in. Kan ik teveel stroom verbruikers hebben?
    Er zitten buiten de zijspan verlichting geen extra verbruikers op.
    Of moet ik de oorzaak weer in de mechanische spanningsregelaar zoeken?

    Frits
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    6 volt 10 ampère is 60 watt. Reken maar uit wat je lampen samen verbruiken. Een keer remmen en 'poef'?
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Wanneer ik met stilstaande motor alle lampen inschakel en rem licht bedien, gaat de zekering er niet door. ( Ik kon het vanavond niet uitproberen met voluit draaiende motor i.v.m. lawaai overlast voor de buren!)
    Ik zal morgen nog eens gaan rijden zonder licht en kijken of de zekering er dan ook nog door gaat. Misschien dat dat iets oplevert.
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Het lijkt alsof er boven een bepaald toerental meer stroom wordt opgewekt dan een (normale) 60 watt-dynamo oplevert. Probeer eens een 15 ampère zekering. Gaat die ook door dan heb je een kortsluitprobleem.
    Ligt de Min aan aarde?
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Dat idee heb ik ook, omdat bij uitgeschakelde motor de zekering niet doorbrand, wanneer ik alle stroomverbruikers inschakel.
    De min van de dynamo bedoel je? Deze is met aansluiting 31 op 31 in het contactslot aangesloten.
    Ik zal dus vanavond even zonder licht gaan rijden en kijken of de zekering dan ook doorbrand.
    Ook een keer met ingeschakeld licht en een 15 ampère zekering.
  • Coen
    Reacties: 327Gebruiker
    Engelse motoren hebben de plus aan aarde, Duitse de min. Als je hier iets verkeerd om hebt dan krijg je ook wonderlijke situaties.
  • FwalhofFwalhof
    Reacties: 276Gebruiker
    Ik heb de zekering vervangen door een zwaardere van 16 ampère.
    Vandaag een kilometer of 50 gereden met het licht aan. Ook stukken wat hoger in toeren. Geen probleem opgetreden. Deze zekering brand niet door.
    Alles lijkt nu dus in orde.
    Coen, bedankt voor je hulp!

    Frits