Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

Overbrengverhouding bak
  • Forum import
    Reacties: 39,748Gebruiker
    Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Ik loop al een tijdje te denken om de bak van mijn R90S te veranderen.
    Ik zou graag een langere 5e versnelling willen om rustiger 120 te kunnen rijden.
    Als ik nu 120 rijdt draait de motor ongeveer 4000 Omw/min.
    Ik zou terug willen naar 2500-3000 omw.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Mijn R90 is verder standaard, ik wil niet de cardan veranderen.
  • RichardRichard
    Reacties: 408Gebruiker
    Chris,

je kan een ander tandwiel in de bak monteren +5% langere 5de , maar je gaat geen 500 toeren naar beneden.
    Er is ook kortere 1e versnellingstandwiel.
    Let wel op want na een bepaald productie jaar/maand is de hoek van de tanden gewijzigdvan de 5de versnelling, dit wordt aangegeven met een "X".

Richard
    BMW caferacer uit jaren 70, van alles wat, zeker niet orgineel, R75/5 met bak en een R100RS, (XS650)
  • Forum import

Bedankt voor de reactie Richard.
    Ik had gehoopt een soort van "overdrive" te kunnen maken.
    De motor heeft koppel zat, dus daar hoeft het niet aan te liggen.
    5% is al iets, maar ik wil meer.
    Nog iemand?
    Ik wil lekker kunnen "kroezen".

Chris
  • RichardRichard
    Reacties: 408Gebruiker
    Chris,

Grotere achterband, of een ander cardan. de langste is 32/11. Op de R90S zit de 33/11.
    andere opties heb ik niet meer.

Richard
    BMW caferacer uit jaren 70, van alles wat, zeker niet orgineel, R75/5 met bak en een R100RS, (XS650)
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

4000 toeren is niet echt overdreven veel, en meestal heeft de fabrikant wel nagedacht over zijn bakverhoudingen. Iets minder toeren kan misschien niet heel veel kwaad, maar bij 2500-3000 toeren per minuut wordt de motor wel fors zwaarder belast, wat om 120 te rijden moet hij wel gewoon een bepaald vermogen leveren. Toen het Nieuwe Rijden in werd gevoerd zijn er genoeg mensen geweest die met hun caraven de berg opgingen in z'n vijfde versnelling en zo de motor de soep indraaiden bij gebrek aan voldoende smering. Bezint eer ge begint zou ik dus zeggen.
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

4000 is heel rustig, koop anders een harley als je tuftuf wil doen, of een oldtimer tractor. Een 1 cil Lanz bijvoorbeeld.

Een r100rs cardan trekt hij ook wel, dat zou kunnen.
    Laat je bak in orig staat zou ik zeggen

Jos
  • Forum import

Allemaal bedankt.
    Ik denk dat ik in de eerste plaats eens een bak ga zoeken met een standaard langere 5e versnelling, welk type is dat; de R100?
    Ga ik er ook meteen een met een kickstarter zoeken.

Chris
  • Forum import

Pas ook op, de prise as is ook gewijzigd ik denk rond 1979 ? dus een heel moderne bak kan jij niet kwijt tenzij je dan ook een moderne koppelingplaat monteer.

De langere vijf kan je er zelf van maken, of laten maken.

Boxertoko heeft/doet dat oa.
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koos', geïmporteerd van het oude forum:

Is dit wat?

image
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

de overbrengingsverhoudingen in de 5 bakken zijn allemaal hetzelfde,
    je kunt dus niet opzoek gaan naar een standaard 5 bak met een langere
    5 e versnelling want die zijn er niet.
    Je zult er dus zelf een ander tandwiel in moeten ( laten) zetten.
    Of de hobbyist dit tandwiel levert weet ik niet maar de boxertoko levert ze wel.
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Chris : Als er iemand is die weet of ervaringen heeft met overbrengings verhoudingen , dan zou je eens kunnen informeren bij Jan Beck . Ik vermoed dat hij bij zn racers al de grenzen van het mogelijke heeft op gezocht . Groetjes Cees.
  • Forum import

Dank all voor de tips, ik zal eens wat gaan informeren.
    Ik denk dat ik naar een bak op zoek ga met een kickstarter en die vervolgens van modificeren.

Chris
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Chris VR en Richard

Het z.g. "hoge" toerental van de R serie bij 120 km/h is me opgevallen.
    De R90S heeft 33/11 ; dat is 3.0 : 1
    De R100S heeft 32 /11; dat is 2.91 :1

Mijn R100RS heeft die verhouding ook.

Onlangs heb ik een setje cardan tandwielen kunnen kopen met 33/12 dat is dus 1 : 2.75, en dat setje kostte me 303 Euro + 7.50 verzending. Hert setje heeft een officieel BMW nummer. Deze verhouding is voor een 1976-1984 BMW, dus het kan ook in de R90S worden ingebouwd. Misschien is dat een tip, want je toerental daalt met 9 % bij de gelijke snelheid. Dat is meer dan de 5% die de versnellingsbak tandwielen zouden doen.
    Ik ben benieuwd wat het gaat brengen.

groet, Louis R100RS, 1979, 191.000 km.
    Een set langere baktandwielen
  • Forum import

P.s. die Messerschmitt op de foto in deze tread is maar 250 cc, maar..... gerestaureerd zijn ze ontzettend veel geld waard. (2 R90 S-sen)

groet Louis
  • Forum import

Goedemiddag Chris VR en Richard

In de pauze heb ik de 3.36 overbrenging uit een oud cardan van een oude R80 gehaald.
    Aanvankelijk was de grote ring moer zelfs met 40 mkg niet te lossen (Ahum heren BMW!)
    De tandjes van mijn kanteelsleutel gingen krom staan. E.a. hersteld en cardan opgestookt tot 150 C in de oven.
    Hete cardan-klont in de spanplaat gezet en de ring vliegt los, ik schat met 5-10 mkg.
    De 1:2.75 overbrenging gaat er vanavond in.
    Wordt vervolgd..

Groeten Louis

image
  • Forum import

Waarom toch die lage toerental wens ?
  • Forum import

Gewoon lekker rustig kroezen.
    Ben benieuwd naar de ervaringen van Louis.

Chris
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'nico', geïmporteerd van het oude forum:

Gewoon lekker rustig kroezen.

Ben benieuwd naar de ervaringen van Louis.

Chris
    Ter inspiratie

image
  • j_vervloet
    Reacties: 467Gebruiker
    Zogauw je aan de eindoverbrenging gaat zitten knoeien klopt dus de kilometerteller niet meer. Die is namelijk afhankelijk van de tandwielverhouding in het cardanhuis en de maat van de achterband
  • Forum import

Hallo Chris VR , Nico en anderen,

Er wordt gewerkt aan en lange afstands machine, gebouwd "by fair means"
    d.w.z. gebaseerd op zeer betrouwbare techniek en niet met printplaten aan boord die alles bepalen tot ze kapot zijn waarna iedereen zijn schouders ophaalt, of ze duurder aanbiedt dan een complete oude R.

De R100RS met een zelfgebouwde 38 liter tank rijdt nu rond, het gemiddeld verbruik is net iets beter dan 1:20 met de 1:2.91 overbrenging. R90S sproeiers zitten erin: 160 i.p.v de te rijke 170-ers
    Er zijn nog drie efficiëntie verhogende stappen te gaan
    - 1:2.75 overbrenging, die werkt als een soort overdrive. (antwoord voor Nico) Wordt aan gewerkt.
    - de Nicasil cilinders: een paar procent beter motor rendement en meer pk's (ca 800 Euro) Huidige cilinderbussen en zuigers zijn origineel, en hebben 191.000 km erop zitten; als ze gaar zijn, is de oplossing daar.
    - daarna mogelijk: Hall ontsteking met hoog vermogen bobines.

Zo uitgerust moet "Tankje" ongeveer 1:22 - 1:25 kunnen halen en dus 800 km op een tank kunnen rollen. Een nette BMW met zeer overzichtelijke techniek met een verbruik dat in dit millenium past.
    Sommigen bouwen een cafe-racer of zijspan eraan, anderen gaan richting touring.
    Ik maak 123 km per dag naar 't werk, een experimentje is leuk.

Groeten,
    Louis, R100RS, 1979 191.000 km.

• Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Louis, dat is een mooie insteek ; "betrouwbare techniek zonder printplaten".
    Een overzichtelijke punten-ontsteking past daar ook bij.
    De hall-gever met z'n modul ??

Jan,
    R80RT
    (voorheen R75/5 Glaser & R75/7)
  • Forum import

Hallo "betrouwbaarheid zoekende R aanhangers"

Gaandeweg leer ik ook van experimenteren.
    - Een elektronische ontsteking die de standaard punten gebruikt is vaak (niet allemaal) gevoelig voor vervuiling van die punten. Ervaring leert dat na enige tijd draaien er overslaan optreedt door te hoge weerstand van die puntjes. Ik monteerde daarom op m;n R60/5 een z.g omzet schakelaar, die in geval van, alles overbrugde en weer de oude situatie herstelde: gewoon punten ontsteking. Ik heb die schakelaar meerdere keren moeten gebruiken; motor liep weer als vanouds. Myth busted.
    - Experimenten met een infrarood ontsteking in een Lancia 2000 HPE waren gunstig. Lager verbruik, vlotter starten, vooral door de toegenomen vonk energie/ voltage.
    - Arme mengsel motoren (wat die oude BMW's niet zijn) hebben een zeer goede vonk nodig, lees: 20 KV of meer, die 15 mm overspringt.
    - Verarmen van het mengsel kan alleen als aan twee voorwaarden is voldaan: zeer goede ontsteking en geen volgas draaien met dat mengsel. Dan wordt de motor te heet en krijg je "high speed knock" , pingelen bij hoge toerentallen. De motor is dan snel kapot. Conclusie: ik zal eigen sproeiernaalden moeten draaien. Arm in het nul-1/3 bereik, en rijker naar het volgas bereik. Dit heb ik al eens gedaan in een snelle Mini, en het werkte zeer goed. Een mooie overname was het gevolg.

Enfin... De R is een dankbaar tunings object. Ik vraag me af de R-ingenieurs in Berlijn destijds dachten en deden, veel is verbeterbaar.

Stay tuned.
    Groeten, Louis

• Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

We dwalen af, het ging over de bakverhouding.
    Techniek blijft mooi.

Jan
    R80RT, 90dkm
    (altijd opweg met hall-gever spar-parts)
  • Forum import

Na heel veel ge-emmer rijd je 22 km per liter op de oude rs, dat doen kleine autos ook al zo een beetje.....

Laat het oude spul het oude en koop wat moderns als je modern wil.

Daarnaast maakt het ook heel weinig uit of je 1 op 22 rijd of 1 op19, reken maar uit per jaar.

Verarming geeft meer hitte, denk daar ook aan, het rijke mengsel hoort bij de thermisch slecht 'geregelde' boxers ivm de luchtkoeling. Vloeistof koeling regelt dat veel mooier.
  • Forum import

Jos, voor mij is minder toeren geen zaak van of voor zuiniger rijden.
    Ik wil gewoon langer met minder toeren op de snelweg kunnen rijden.
    Moderne motoren zijn vogens mij nog hoogtoeriger.
    Ik heb eens een K100 gehad die ik ervoor heb weggedaan.

Chris
  • Forum import

Je zoekt er dus meer comfort mee, dat kan ik me voorstellen.

ik had ook ooit een k100, en wilde altijd nog een keer schakelen bij 120, echter zat ik al in 5..
    Maar ook door de 4 cilinders heb je een idee van meer toeren te draaien.

• Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Werd vervolgd meldde ik.

Cardan setje 2.75 ingebouwd. Tandflankspeling, draagbeeld en pignon-kop-diepte zijn de steekwoorden...
    BMW geeft in zijn handboek aan dat met z.g. Pruisisch blauw een tand zou moeten worden gekleurd om het draagbeeld aftedrukken in het kroonwiel.
    Wel, met een viltstift van de Hema gaat het net zo goed. Een tand van het pignon even nat maken en het spul ronddraaien onder belasting.
    Zie de foto voor resultaat. Overigens moet volgens BMW het draagbeeld enigszins naar naar de dikke kant van de tand liggen, dus het ziet er goed uit. Cardan-klont zit dicht en ligt op het schap, dat was de status gisterenavond.
    Resultaten over het experiment komen later.

Nog een overdenkertjes voor technici:
    - langere overbrenging achterin kost dik 300 Euronen zonder lagers etc
    - Teller gaat anders aanwijzen, J underscore Vervloet heeft gelijk, maar gelijk voor 2.91/2.75 = 5.8%
    - Met de v-bak kan ik vervolgens twee kanten op; kortere 1 inbouwen en ook nog langere 5 inbouwen, (tweede keer +5%) Zo'n tandwielsetje kost ca 150 E per versnelling (excl lagers etc)
    - Omdat de kilometerteller achter de bak zit blijft deze dan gelijk aanwijzen.

De R Groeten, louis

image
  • Forum import

Met jou aantal km per jaar en 1,65 per liter euro heb je hem er na een jaar uit.(als je nu 1 op 22 rijd en dan 1 op 24, wat ik zeker niet verwacht)
    Maar pas op wat je doet, onze boxers en zeker de 1000, trilt onder de 3000 rpm best veel. Dus lager in toeren en je bent vaak in het tril gebied, houd daar ook rekening mee.
    Nog iets: jij heb 76 Nm bij 5500rpm DAAR ligt ook het moment van het lage verbruik als hij moet werken (zal je weten als (auto)techneut)
    Dus echt veel lager met toeren zal weer een hoger verbruik opleveren.
  • Forum import

Jos,

Klopt. Rijdt nu 3200+ tpm , zal dus 2.91/2.75 *3200 = 3024+ tpm worden. Daaronder zit inderdaad het gevaarlijke gebied.
    Ik verwacht geen wonderen.
    Maar meenemer op 2.91 stomp is na 191.000 km ook al half weg... dus ik was toch al aan de beurt.

groeten, Louis
  • Ton Nijkamp
    Reacties: 50Gebruiker
    Werd vervolgd meldde ik.

Cardan setje 2.75 ingebouwd. Tandflankspeling, draagbeeld en pignon-kop-diepte zijn de steekwoorden...
    BMW geeft in zijn handboek aan dat met z.g. Pruisisch blauw een tand zou moeten worden gekleurd om het draagbeeld aftedrukken in het kroonwiel.
    Wel, met een viltstift van de Hema gaat het net zo goed. Een tand van het pignon even nat maken en het spul ronddraaien onder belasting.
    Zie de foto voor resultaat. Overigens moet volgens BMW het draagbeeld enigszins naar naar de dikke kant van de tand liggen, dus het ziet er goed uit. Cardan-klont zit dicht en ligt op het schap, dat was de status gisterenavond.
    Resultaten over het experiment komen later.

Nog een overdenkertjes voor technici:
    - langere overbrenging achterin kost dik 300 Euronen zonder lagers etc
    - Teller gaat anders aanwijzen, J underscore Vervloet heeft gelijk, maar gelijk voor 2.91/2.75 = 5.8%
    - Met de v-bak kan ik vervolgens twee kanten op; kortere 1 inbouwen en ook nog langere 5 inbouwen, (tweede keer +5%) Zo'n tandwielsetje kost ca 150 E per versnelling (excl lagers etc)
    - Omdat de kilometerteller achter de bak zit blijft deze dan gelijk aanwijzen.

De R Groeten, louis
    Louis,

De langere 5de versnelling compenseert de afwijking als gevolg van andere eindreductie NIET. De tachometer wordt aangedreven door de uitgaande as van de versnellingsbak. Wegdraaigetal is vast gelinked aan de eindreductie.

Groeten, Ton
    R 80/7 van 1979
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Ja , je hebt gelijk, maar dat bedoelde ik ook:
    -alles wat VOOR de km-teller aandrijving zit (in de bak) heeft geen invloed , alles wat er NA wordt veranderd wel. Maar dat bedoelde ik ook.

- In het theoretische geval zou het kunnen zijn dat het LIJKT alsof ik meer ga gebruiken. Het benzineverbruik stijgt misschien een beetje per omwenteling van de uitgaande V-bak as, maar er worden per omwenteling van die uitgaande V-bak as 5,8% meer km's gemaakt. (2.91 : 2.75)
    Ik lees dus bijvoorbeeld af: Heee, 31 liter voor 600 km, ipv 30 liter daarvoor, maar die 600 kms waren nu ieder 5,6 % langer dus waren in het echt 634 km, al zag de km teller dat niet. En het voorbeeld verbruik was 1:20 ( 30 liter op 600 echte km's) maar werd met 31 liter voor 634 echte km's dus 1:20,5 en is dus iets beter.
    Je moet best even nadenken om het te snappen; de km teller geeft te weinig afstand aan.
    Enfin, ik zal GPS metingen moeten gaan doen, ERVOOR en ERNA. Werkelijke gemeten traject lengtes en werkelijke liters, steeds gevuld tot op dezelfde merkstreep aan de nok van de tank.

Nog wat techniek, daar gaat het me eigenlijk om.
    Een lager-afstel trucje.
    Bij de diepte-afstelling van het grote lager (100* 65 *11 mm) en de deksel moet volgens BMW met een complexe dieptemeter e.a. bepaald worden om de shim achter dat lager op de juiste dikte te berekenen. Die dieptemeter heb je natuurlijk net niet liggen.
    De truc is het lager eerst niet te monteren op het kroonwiel en in de lagerholte van de deksel een plasticine (= kinderklei) -worm te leggen van ca 13 mm dik. Deze wordt na het monteren en aantrekken van het deksel dan vervormd tot, in mijn geval 11.8 mm dikte. Het lager was 11.0 dus de shim moest 0.8 mm worden.
    De methode is zeer snel en eenvoudig, de nu vierkante klei-worm is koud best hard en dus goed meetbaar, de schuifmaat zakt er niet in weg. Je moet het deksel en het kroonwiel even inolien, dan plakt de klei er niet aan vast.

De methode bestaat voor kleinere maten al om krukas-spelingen in lager-schalen te bepalen, ze hebben er speciaal vervormbaar draad voor.
    Nu is dus een variant hierop voor de BMW cardan toegepast.

Het grote lager verwarmde ik daarna tot ca 100 C en het viel zo op het kroonwiel op z'n plaats. Tijdens het afkoelen houd ik het met twee aluminium plaatjes aangedrukt. Shim er op, deksel dicht en de taart is gebakken.

Einde "college" / einde tread, nu eerst GPS metingen doen dan weer schrijven. Tot horens.
    Groet aan alle R rijders, Louis
  • smeerkees
    Reacties: 341Gebruiker
    Hoi jongens,

Op marktplaats word op dit moment een setje tandwielen aangeboden
    die een 5 bak een ongeveer 10% langere reductie geeft.

Zoeken jullie misschien zoiets?

Set schijnt niet van BMW zelf te zijn?

Ik ken het nog niet en volg dit topic van jullie.

Groetjes, Kees.
    R100rt '78 (type '79), zonder kuip.
  • Forum import

Voor Louis:
    http://www.nu.nl/auto/2672196/volkswagen-t2-camper-weer-koop.html
  • louisvanrijn
    Reacties: 48Gebruiker

Gents,

Deze tread was een voorloper op de "Bing-bing" tread en bevat antwoorden voor Bert en Jan.
    Alsmede wat "tips en trics": over een cardan-afstelling zonder duur meetgereedschap, maar het plasticine (kinderklei) en Hema viltstift.
    1 liter op 22.5 km (snelweg en stad) dus goed mogelijk met de 1:2.75 (33/12) eindoverbrenging . Dit is een BMW onderdeel en het onderdeelnummer zoek ik nog op.

M'n volgende tread gaat i.p.v café racing over "verder op een liter met een oude (bijna) belastingvrije BMW"

Groeten, Louis (Tankje, R100RS, 2-'78 nu dik 227.000 km)
  • louisvanrijn
    Gents, na wat speurwerk het OEM nummer van de 1:2.75 overbrenging.
    nr 33121233905 = 33/12 = 1: 2.75
    Ingebouwd op bijv de R100S '77, '78 etc. Laatste prijs E 356,10

n.b. 33121233290 = 32/11 = 1: 2.91 ( de bekendere overbrenging R100S) en
    deel 331212333292 = 33/11 = 1: 3.00 meestal op R100RS

Deel 33121233905 wordt niet als uit-productie gemerkt in de OEM teile katalog, dus is gewoon te bestellen.

Met deze superlange eind overbrenging kan je dus je oude R (past van 1969 tot 1988(?) ) een laag toerige overbrenging geven, dat levert een benzine besparend overdrive effect.
    De 5 wordt de overdrive, 1 tot 4 heb je voor de acceleratie.
    Je kan dus van een kleinere oude R (R75, 80 bijv) super zuinige belastingvrije machine maken als je dat zou willen.

Als je wil café racen, koop dan gerust de kortste overbrenging, bijv 33121233286, dat is 32/9 ; 1:3.56 maar verlicht vooral je vliegwiel om snel in de toeren te kunnen klimmen.

Groeten, dag,

Louis
  • Jan_DGJan_DG
    Louis, voor het geval je de toeren nog verder wil verlagen, er is ook nog een 10% langere (geen OEM) overbrenging voor in de bak.
    R80RT '87 Gläser
  • bert
    Reacties: 382Gebruiker
    Bedoel je die voor de 5e versnelling?
    Winner is the red & black flat-twinner
  • Jan_DGJan_DG
    Bert, dat is een set van 3 tandwielen voor prise-as/tussen-as/uitgaande-as(5e versn), wordt dan 14/26/19 ipv 14/29/21
    R80RT '87 Gläser