Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

R100RS bougies kort sluiten bij carburateurs afstellen
  • jberkhout
    Reacties: 1Gebruiker
    Ik ben bezig om de carburaturs van een R100RS uit 1978 na een revisie af te stellen. In het handboek staat dat bij een BMW met een elektronische ontsteking(die is er bij mij later opgezet.) de spanning dermate hoog is dat je de bougie-kap er niet af moet trekken maar de bougie moet kort sluiten. Er staat niet bij hoe ik dat moet doen.Of is de ervaring dat ik de bougiekap er gewoon alternerend kan aftrekken om de carburateur per cylinder af te stellen. Wie kan mij meer vertellen?
  • voorbijganger
    Reacties: 427Gebruiker
    Als je de bougie tegen de massa aanlegt als je hem uit de cilinder aan hebt gedraaid dan is tie kortgesloten of je moet net als ik een bobine tester gebruiken.
    dat is een simpel apparaat met enerzijds een aansluiting aan de bougoe kap en aan de andere kant komt de massa. Er tussen in zit een verstelbare schroef door die te vedraaien kun je zien hoelang je vonk is die uit de bobine komt.
    Maar dat is in jou geval bijzaak.
    Ik heb deze voor 6 euro gekocht bij www.Louis.de
    Ervarings is niet wat je overkomt, het is wat je doet met wat je overkomt" - (Aldous Huxley)
  • voorbijganger
    Kijk hier is het plaatje kost nu overigens 8 euro

image
    Ervarings is niet wat je overkomt, het is wat je doet met wat je overkomt" - (Aldous Huxley)
  • Forum import
    Reacties: 39,748Gebruiker
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Voor het synchroon afstellen van mijn R100(1984) gebruik ik altijd een oude bougie.
    Je haalt de bougiekap los en schuift de oude bougie erin. Leg de aangesloten bougie op de betreffende cylinder voet en starten die handel.
    PS: Het voorbereidend werk moet wel met uitegeschakelde ontsteking gebeuren.
  • Egbert
    Reacties: 773Gebruiker
    Beste Jberkhout:
    kortsluiten is: spanning voerend punt met massa verbinden. Bij de bougies dus: kap lostrekken, bougie uitdraaien, bougie in de kap steken en bougie met het grote stuk metaal (schroefdraad) bijvoorbeeld op de cylinder leggen, in ieder geval op massa-verbonden metaal. cylinder is dus prima, niet te dicht bij het bougiegat want dan kan je nog wel een schrikken van en plofje uit het bougie-gat.
    Succes met het afstellen, denk aan de volgorde: vlotterpeil, stationair, synchronisatie. Het lijkt erg moeilijk totdat je het met de goede spullen een keer hebt gedaan en goed hebt gekeken naar wat er gebeurt als je wat doet. Dan wordt het ineeens een leuk werkje.
    succes,
    Egbert
    R80 1982 met zijspan
  • BepBep
    Reacties: 357Gebruiker
    Hallo,

Ik heb even voor je gegoogeld, http://www.northwoodsairheads.com/Tools.html
    Het stukje draad is volgens mij goed zelf te maken.
    Een betere methode is volgens mij te vinden op mijn website.

Groeten,

Bep van malde
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Een oude bougie mbv een griptang op een metalen punt klemmen en de bougiekabel erop schuiven.
    Of die balansmeter gebruiken. Kijk eens bij zoeken.
  • voorbijganger
    Egbert,

hoe is het met jou bobine tester? Al klaar voor gebruik?
  • janreb
    Reacties: 217Gebruiker
    Ik doe het zo: van 2 oude bougies het porcelein kraken en verwijderen zodat je de centrale electrode gaaf overhoudt. Die schroef ik op de gemonteerde bougies en zet daar de doppen op. Je kunt gewoon rijden en stoppen en met een geisoleerde schroevedraaier tussen de electrode en de kop kortsluiten. Werkt perfect.
  • Egbert
    Reacties: 773Gebruiker
    @ voorbijganger: bijna klaar, nog wat kosmetische werk met de plastic buis doen.
    @ janreb: wat is de rol van de gestripte bougie? Kan je plaatjes leveren en andere informatie?
    Groeten,
    Egbert
    R80 1982 met zijspan
  • janreb
    De stripte electrode heeft schroefdraad bovenaan en die verbind ik met de gemonteerde bougie met het bijgeleverde "schroeftonnetje". Daarmee zit de getripte electrode goed vast op de gemonteerde bougie. Op de de "verlenging" kan dan de dop gedrukt worden. Er blijft dus een blote stift zchtbaar tussen bougie en de dop. Daar kun je gemakkelijk een schroevendraaier tegen aan drukken en kortsluiten met de cilinderkop. Geen foto's, hoop dat het zo duidelijk is.
    Groeten,
    Reyer R80 1985 met s-kuipje
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Alex', geïmporteerd van het oude forum:

Ik gebruik ook een oude bougie, doe die in de bougie kabel.
    De massa verbinding maak ik altijd met een startkabel, zit beter vast dan gewoon op het blok leggen.
  • janreb
    Het voordeel van mijn methode is dat je gewoon kunt rijden met de verlengstiften en onderweg afstellen enz.
  • janreb
    Hier is een foto.

image