Informatie Winkel Forum Contact
 © 2012 - fouten voorbehouden - De Hobbyist

Hallo, gast!

U bent op dit moment niet aangemeld en kunt alleen lezen.
Klik op inloggen. Indien u nog geen account hebt, registreer u dan eerst.

MOMENTSLEUTEL IJKEN/AFSTELLEN
  • Forum import
    Reacties: 39,748Gebruiker
    Reactie van bezoeker 'Mensink', geïmporteerd van het oude forum:

Ik maak vaak gebruik van een momentsleutel tijdens het onderhoud van mijn auto en motor.
    Ik heb een momentsleutel van het merk "Mannesman"
    en heeft een bereik van 10 NM tot 210 NM.
    Deze sleutel is precies in te stellen, maar hoe weet ik of de waarden waar ik hem op in stel precies overeenkomen met de daadwerkelijke waarden??
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Mensink,

ALs je een momentsleutel koopt dan krijg je een papier erbij dat deze is geijkt en wat die dan aangeeft. Je kan ook je sleutel opnieuw laten ijken. Dit is alleen kontroleren dat die de juiste waarden geeft, niet afstellen.

Richard
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Mensink,

Je kunt zelf conroleren of een momentsleutel correct werkt, je kunt dat doen met een newtonmeter, vroeger ook wel een unster genaamd.

De momentsleutel meet de kracht waarmee je trekt.
    Dit kan je herleiden naar een meter.
    Je kunt ook met een weegschaal controleren,
    plaats de momentsleutel met het vierkant in de bankschroef, zorg dat bij het te bepalen moment de sleutel horizontaal is gemonteerd.
    Neem de weegschaal en vergelijk het moment met het gewicht en vermenigvuldig de afgelezen waarde op de weegschaal met de breuk 100 gedeeld door de arm middelpunt vierkant in de bankschroef tot het drukpunt op de weegschaal en centimeters en je weet of de momentsleutel goed is ten opzichte van de weegschaal.
    Groetjes,
    Marco
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Mensink (voornaam?),

Dure momentsleutels kun je inderdaad controleren en bijstellen. Ik heb wel eens gedacht: als je de voorspankracht uitrekent ten gevolge van het aandraaimoment van de bout dan valt het volgende op. De wrijvingscoeficient van de schroefdraad en kop van de bout op het aanlegvlak kan dermate verschillen dat de ingestelde waarde een indicatie moet zijn.
    Wrijvingscoefficienten vam 0.1 tot 0.4 (draad en kop smeren of niet) zijn mogelijk, dit is maar liefst een factor 4!
    Dus die paar procenten die de sleutel ernaast zit.....

Groetjes Johs
  • Forum import

Hallo Mensink (voornaam?),

Dure momentsleutels kun je inderdaad controleren en bijstellen. Ik heb wel eens gedacht: als je de voorspankracht uitrekent ten gevolge van het aandraaimoment van de bout dan valt het volgende op. De wrijvingscoeficient van de schroefdraad en kop van de bout op het aanlegvlak kan dermate verschillen dat de ingestelde waarde een indicatie moet zijn.
    Wrijvingscoefficienten vam 0.1 tot 0.4 (draad en kop smeren of niet) zijn mogelijk, dit is maar liefst een factor 4!
    Dus die paar procenten die de sleutel ernaast zit.....

Groetjes Johs

Jou'r Wright

Groetjes,
    Marvo
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum:

allemaal moeilijk lijkt mij

rij naar een goede gereedschapzaak
    en laat hem testen
    in het kader van de iso norm moet er iedere jaar
    een keuring plaats vinden op dergelijk gereedschap
    bij ons komt hier voor een bedrijf aan de zaak
    maar het kan ook bij een goede gereedschapzaak
    kost 5 minuten, afstellen ( calibreren ) zal iets duurder
    zijn je krijgt dan ook een papiertje er bij
    als je dit niet hoeft, kunnen hun zeggen hoeveel hij af
    wijkt en hou je daar rekening mee dan ben je zo als gezegt in 5 minuten klaar,
    zelf heb ik er een van een postorder bedrijf laten keuren
    was 100%, normaal gebruik je zo'n ding 5 keer per jaar
    of je moet veel sleutelen maar dan koop je ook iets anders
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Marco

Mijn sleutel is vanaf middelpunt vierkant tot drukpunt 40 cm. Weegschaal geeft 5.5 kilo aan. Dus 100:40=2.5 Dan 2.5*5,5=13.75 Is nu de Nm waarde, want de sleutel staat op 30 Nm

Groetjes Ger
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johs Heymink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ger,

Wat doe je nu ???

Volgens mij is het dan: 5.5 kgfx9,81x0,40=21,6 Nm.
    Afwijking: (30-21,6)/30 x 100 % = 28 %. Is mijns inziens wel veel...... Maar kijk ook eens naar mijn bovenstaande reactie.

Ooit eens geleerd.
    Groetjes Johs.
  • Forum import

Dag Ger en Johs,

Zoals de berekening is uitgelegd door Johs, is het helemaal correct.
    Kan je gemakkelijk inzien:
    Als de momentsleutel 100 cm lang is dan meet je exact de waarde van het moment bij 1 meter, Kg/m.

Hoe korter de hefboom wordt des te geringer het draaimoment, denk aan een koevoet o.i.d.

Om de kracht in Nm uit te rekenen heeft Johs zeer correct de vermenigvuldigingsfactor 9,81 gebruikt voor de 52e breedte graad waar wij wonen.
    Er is een verschil in zwaartekracht tussen de noordpool en de evenaar, veroorzaakt door de middelpundvleiende kracht op de evenaar en de afplatting van de aarde bij de polen, maar dit is een stukje natuurkunde vallende buiten het bestek van het forum.
    Groetjes,
    Marco
  • Forum import

ik heb hier helaas voor de laaste maal gereageerd
    ik word kots ziek van het vele geleuter en gemiep
    het lijkt wel een wedstrijd wie er met de moeilijkste
    woorden kan toveren

geef de vragen steller een antwoord en ga niet andere
    antwoorden zitten uitpluizen en verbeteren of jou
    mening uitleggen

als je hier boven de vraag leest en dan sommige antwoorden, dit gezever krijg je ook nog eens thuis op je
    E-mail , het lijkt wel of er sommige voor thuis blijven
    ga zo door jongens dan breek je af wat voor vele een
    betrouwbaar en begrijpelijk forum is wat voor iedereen
    handig is-was
  • Forum import

Dag Fred,

bij deze wil ik mijn verontschuldigingen aanbieden en ik hoop dat je dit wilt aanvaarden en derhalve op de wijze die jou belieft verder zult willen gaan met het forum.

Het is nimmer mijn bedoeling (geweest) om competatief te zijn in welke vorm dan ook.
    Eerder heb ik eens begrepen dat mijn berichten niet welkom zijn en sluit met deze definitief af.
    Groetjes, Marco.
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:

Marco,

Kop op!
    Kijk nog eens op het forum, item "Marco Stubenitsky"
    Zoals je ziet is niet iedereen zo negatief en worden jouw bijdragen wel degelijk gewaardeerd.

Groeten,
    Ton
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Marco,

Nog bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp de bereking nu goed. En heb het drukpunt van de weegschaal afgesteld op 7,65 Kg bij 30 Nm. (zo ongeveer) 7.65kgfx9,81x0,40=30Nm als ik het goed gedaan heb

Groetjes Ger
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:

marco,

Ik sluit me bij Ton aan

kennis moet niet wijken voor onkunde !
    dat fred er waarschijnlijk niets van begrijpt is zijn probleem, dat hij het forum niet meer bezoekt zijn keuze.
    de gestelde vraag vraagt nu eenmal om een "zeverig" "mieperig" "leuterig" zeg maar exact antwoord die misschien voor fred in een te wijd verband tot het directe sleutelen staat. Dat mag hij vinden......maar ik vind dat er plaats moet zijn voor deze
    werktuigbouwkundige "uitstapjes"........dus gewoon doorgaan !!!
  • Forum import

hallo Marco
    is helemaal niet tegen jou gericht

het doel is toch hier om iemand met een probleem te helpen zodat hij zijn fiets weer kan maken , dus praktijk
    gericht
    werkbouwkundige uitstapjes : een apart forum ???
    die dan lees ik ook ondanks mijn ruime ervaring
    je bent nooit te oud om wat te leren
    maar voor sommige .... koop een bril voor je denkt dat er
    iemand zijn naam genoemd word

• Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Op het gehoor. Twee dopsleutels op elkaar gelast met de vierkanten naar buiten. Eigen momentsleutel plus gelaste doppen mee naar kennis met jaarlijks geteste Snap On spullen.

Snap On en Teng Tools momentsleutels op dezelfde waarde ingesteld. Spul aan een kant in de bankschroef gezet en belast. Een keer "KLIK" is goed. Bij "klikklik" zit er 1 sleutel naasrt de waarde. Volgens mij gaat dat goed.
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk van der Wijden', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Mensink

Methode van Dolf werkt heel goed;wordt bij ons regelmatig gedaan als "grove" methode.
    Als ze alletwee dezelfde fout of een afwijking hebben..........;dus worden ze ook elk jaar allemaal (een stuk of 8) getest/gecalibreerd en vergezeld van een test certificaat,zo hoort en moet het officieel.
    We spreken dan wel van sleutels die elke !! dag gebruikt worden.

Nog even twee opmerkingen over het zelf testen en het juiste moment:
    1) Indien je gebruik maakt van een personenweegschaal,dus niet de veer- of electronische unster,moet je juist zorgen dat je sleutel in een verticaal vlak wordt bewogen.De reden hiervoor is namelijk dat een personenweegschaal niet gemaakt/heel onnauwkeurig is,zodra je die verticaal houdt.
    2) Voorwat betreft het juiste moment ivm. met smeermiddelen of geen smeermiddelen.
    In principe is het opgegeven moment altijd bij gebruik van "normale" smeerolie/vet.
    Zodra de fabrikant dat expliciet vermeldt wordt er bijv. Molykote GN 2 pasta of soms zelfs helemaal geen smeermiddel gebruikt.
    Vermijdt het gebruik van Molykote pasta zoveel mogelijk want dat verlaagt het aandraai/wrijvingsmoment aanzienlijk.
    Zo zie je beste Fred,nu zit ik met m'n uitleg tussen die van jou en Marco in.........iedereen doet ermee wat hij of zij wil.

Groetjes,
    Dirk
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ruud Mensink', geïmporteerd van het oude forum:

Gezien alle reacties bedankt hiervoor.
    Ik heb nu zelf mijn momentsleutel geijkt dmv een hoeveelheid water die ik in een plastic draagzak laat lopen en precies afgewogen heb. Ik hang dan deze zak aan het handvat van de momentsleutel en kan dan vervolgens de sleutel precies afstellen.
    Groetjes
    Ruud
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Ruud.

Goeie bal. 30 jaren geleden heb ik zo het ijken van de momentsleutel van mijn Vader geleerd.
    Water weegt sinds geruime tijd nog steeds een kilo per liter, en zo staat de fysische waarde van water garant voor een nauwkeurige ijking. Zou het nÛg nauwkeuriger moeten, dan denk ik dat we verkeerd bezig zijn. De loopeigenschappen en smering van de moer of bout zijn van vÈÈÈl grotere invloed dan je je in je stoutste dromen kunt voorstellen. Maken een paar gram van de plastik zak echt niets meer uit. Ook niet als je een paar CC zou morsen.

Nogmaals; Well done!!

Maurice
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

Als rechtgeaarde zelfsleutelaar smeer ik op alles wat weer vast gaat olie of vet.
    Nu lees ik dat die aktie het aandraaikoppel gigantisch beÔnvloedt.
    Wat is wijsheid....?
  • Forum import

Frans.

Zelf smeer ik bouten consequent met hoogdragende oliÎn zoals Versnellingsbakolie of vetten die hetzelfde presteren. Gewoon om vreten te voorkomen. Nooit sores mee gehad. Cilinderkoppen aangetrokken, en nog nooit een lek gehad anders dan door onoordeelkundig handelen van de bestuurder.
    RVS bouten vreten graag vast. Smeer die krengen maar in met keramische montagepasta. Scheelt een jas hoor!
    Daarna met het voorgeschreven moment vastdraaien.
    Klaar is de bekende Kees.

Groetjes
    Maurice
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Frans,

Ik denk aan het volgende: als je de draad goed smeert, dan is de netto voorspankracht veel hoger dan ongesmeerd. Ook de radiale kracht op de schroefdraad wordt evenveel groter. Als je een zwak materiaal hebt, bijvoorbeeld aluminium i.c.m. een dunne wanddikte, kan de draad naar buiten uitbreken (denk aan het draadgat voor de massa-aansluiting achterop een BMW /6 5 bak).
    Hier kun je beter niet smeren of alleen draadlock blauw oid.

RVS bouten vreten graag vast in Alu, omdat RVS edeler is dan alu-schroefdraad: dus smeren (zoals Maurice al schrijft).

Over het algemeen is licht insmeren met koper/grafietvet gunstig. Met blinde draadgaten alleen aan de zijkant van de schroefdraad (dus niet in het blinde gat....).

NB leuk om te zien Imbusbouten:
    M10 bout 12.9 goed gesmeerd: Fv 50.000N (u=0.08)
    M10 bout 12.9 slecht gesmeerd: Fv 36.500N (u=0,24)

andersom:
    Stel F gewenst = 50.000 N
    Aandraaien gesmeerd: 61 Nm
    Aandraaien slecht gesmeerd: 115 Nm.

Dat bedoel ik met het ijken van de momentsleutel....

Heb je hier iets aan?

Groetjes Johs Heymink
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Nu wordt het verdomme steeds interessanter ook. Ik ga deze er uit lichten en afdrukken en alles goed bestuderen. Mannen bedankt voor alle input.
    Nog steeds ook een aardige vuistregel overigens: meestal is de sleutellengte (steek- of ring) ook aardig congruent met normaal gewenste aanhaalkracht. Dus zonder geweld de passende sleutel levert in veel gevallen wel een aardige benadering op, heb ik ooit geleerd.
    Ben benieuwd wat we hierover nog meer van elkaar kunnen leren.
    Egbert
  • Forum import

Hallo Maurice, Johs en Egbert,

Leuk dat jullie wat dieper op de materie in gaan:
    Nu snap ik waarom het eigenlijk altijd goed gaat. (de juist sleutel gebruiken)

En soms fout gaat: idd massapunt van versnellingsbak vernielt! @#$!

@ Maurice, wat is keramische montage pasta? Onder welke naam en waar verkrijgbaar?

ps. Uit de tijd dat ik nog voor koningin en vaderland moest werken, heb ik een potje vet (legergroen) overgehouden dat werd gebruikt bij straalmotoren.
    Het is hittebestendig en watervast. Ik ben er zuinig op, het werkt uitstekend op uitlaatwartels en bougies. Weet iemand wat dit is ? De kleur is +- donker olijfgroen.
  • Forum import

Beste Frans C.

Nog even voor alle duidelijkheid:het gebruikte smeermiddel kan het aandraaimoment beinvloeden.
    Ik schreef dat men normaal,"normale" smeermiddelen dient te gebruiken.
    Wanneer men bijv. Molycote GN pasta gebruikt,NB. zonder dat het werkplaatshandboek dit voorschrijft,verlaagt dit de wrijving enorm.
    Hierdoor zal de desbetreffende bout/moer,te vast komen te staan bij vastdraaien op het voorgeschreven moment.
    Dat is wat ik bedoelde.

Groeten,
    Dirk
  • Forum import

Ik snap je punt Dirk, maar er staat niet altijd bij of een bout/ moer gesmeerd dient te worden gemomonteerd en waarmee.

Ik smeer(de) alles te pas en te onpas met wat ik dacht dat op die plek (intuÔtief) het beste was.
  • Forum import

Beste Frans C.

Nogmaals,gewoon smeerolie/vet gebruiken tenzij anders vermeld daar kwam in het kort mijn "geleuter" op neer.

De oliifgroene pasta die je noemt is Anti-Seize Compound die bestand is tegen extreem hoge temperaturen.
    Anti-Seize pasta wil dus zeggen "Anti - Vastbakprut".
    Deze pasta gebruiken wij voor de uitlaatgassenturbo's aan boord van onze schepen,dit goedje komt van ABB en is stervensduur.
    Is bijv. goed/te pas te gebruiken op je wartelmoeren voor je uitlaat.
    Nu stop ik ermee.

Groetjes,
    Dirk
  • Forum import

Merci! (om het kort te houden....)
  • Forum import

Frans

Ik moet op mijn werkstek even in de database van mijn inkoopprogramma kijken, daar staan de gegevens in.
    Ik zoek 't wel even uit.
    ...Ze gebruiken het anders wel bij on op het werk.
    Een van de eerdere keramische pasta's is van Mloykote.
    Genaamd "molyduval". Die kun je al gebruiken.
    Vreet niet vast tot 1200 graden.
    Neverseeze (nikkelvet ) werkt ook heel mooi.

Oh ja. Geen koperpasta gebruiken bij aluminium.
    Koper is hoger valent als aluminium. Het corrodeert het alu!

Groetjes,
    Maurice
  • Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Mauirce,
    bedankt voor deze waarschuwing. Nooit bij stilgestaan en wel logisch, nu je het zegt.
    TOF
    Egbert